Argwanende blikken. Een welgemeende ‘rot op’ van omstanders. Voordeuren die na een snelle blik op het uniform weer worden gesloten. Als de Noord-Ierse politieserie Blue Lights één ding laat zien, is het hoezeer de agenten van de Police Service of Northern Ireland (PSNI), of ‘peelers’ zoals ze in de volksmond heten, worden gewantrouwd in Belfast.
Achterdocht die direct te herleiden is naar de Troubles, het bloedige conflict dat Noord-Ierland decennia in z’n greep hield, legt Blue Lights-schrijver Declan Lawn uit tijdens een videogesprek over het tweede seizoen van de serie. ’In Noord-Ierland zijn politie en politiek onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor een groot deel van de gemeenschap staat de politie nog altijd gelijk aan de Britse staat,’ vertelt hij vanuit zijn huis in Belfast. ‘Een instituut waar ze van oudsher veel problemen mee hadden.’
Zijn collega schrijver Adam Patterson, met wie Lawn eerder de indrukwekkende miniserie The Salisbury Poisonings maakte, knikt op het andere videoschermpje instemmend mee. ‘We vroegen ons vooraf oprecht af of een groot aantal mensen hier in Noord-Ierland wel enige empathie zou kunnen opbrengen voor agenten,’ zegt hij. ‘En we wisten ook dat we, als we iets verkeerd zouden weergeven, aan de schandpaal genageld zouden worden en het land hadden moeten verlaten.’