Een ‘perimenopauzale James Bond’. Zo omschrijft Edward (Freddie Highmore) zijn moeder Julie (Keeley Hawes) in de eerste aflevering van The Assassin. Een wellicht iets te denigrerende opmerking van de dertiger, zeker als je bedenkt dat zijn moeder net eigenhandig een huurmoordenaar heeft uitgeschakeld en dat ze, met de bloedspetters nog op haar gezicht, een geladen geweer onder haar gebroken witte driezitsbank vandaan tovert. Al kun je het Edward ook niet kwalijk nemen dat hij zich paniekerig afvraagt in welke actiefilm hij terecht is gekomen nadat het bruiloftsfeestje waar hij met zijn moeder was, plots ontaardde in een bloedbad.
Even daarvoor was Edward nog gewoon op bezoek bij zijn moeder op het gemoedelijke, kleine Griekse eiland waar ze redelijk afgezonderd woont. Een eiland waar de vissers rijtjes octopustentakels in de haven te drogen hangen en de schapen per boot naar het vasteland worden vervoerd. Een plek waar Julie, die niet echt haar best doet om vriendelijk te zijn, niet geliefd is maar wel getolereerd wordt door de locals.