In de Australische misdaadserie Black Snow onderzoekt een excentrieke rechercheur twee verjaarde verdwijningen tegen een majestueus decor.

Je hebt van die acteurs die zich volledig willen inleven in een rol. Acteurs die zoveel mogelijk research doen, gesprekken voeren met ervaringsdeskundigen, en soms zelfs buiten de set om in hun rol willen blijven. Aan acteur Travis Fimmel is dat soort method acting niet besteed.

We kunnen de Australische acteur onder meer kennen van zijn rollen in series als Vikings, Dune: Prophecy en Raised By Wolves, en vanaf deze zomer óók van zijn hoofdrol in het tweede seizoen van misdaadserie Black Snow. De eerste reeks (ook te zien op NPO Start) bleek een verrassend moordmysterie, dat vooral opviel door de nadruk op een weinig bekend hoofdstuk uit de koloniale geschiedenis van Australië.

Het vervolgseizoen is een wat meer rechttoe rechtaan verdwijningsmysterie. Aan het begin van de tweede reeks ligt James Cormack (Fimmel) lamlendig op de bank. Hij heeft TikTok naar eigen zeggen uitgespeeld, en volgens zijn baas heeft hij inmiddels ‘genoeg Mario Kart gespeeld en bier gedronken’. Hij moet weer aan de bak, vooral omdat er nieuwe informatie opduikt over de verdwijning van de jongvolwassen Zoe Jacobs (Jana McKinnon) in 2003. Zoe verdween destijds spoorloos op haar 21ste verjaardag, en in de twee decennia daarna werden er nauwelijks sporen van haar teruggevonden.

Travis Fimmel als rechercheur James Cormack in het tweede seizoen van Black Snow

Aan Cormack de taak om nieuwe informatie over haar verdwijning op te duikelen, waarbij er al snel een verband lijkt te zijn met schimmige projectontwikkelaars en corrupte politici en agenten. Alsof er met die mysterieuze verdwijning van Zoe nog niet genoeg op Cormacks bordje ligt, staat zijn vader na een lange gevangenisstraf ook nog op de stoep met een bewering dat Cormacks doodgewaande broertje, die in 1994 verdween, óók nog in leven is.

Een dubbele zoektocht dus, voor de excentrieke, tamelijk onaangepaste rechercheur. Voor hoofdrolspeler Fimmel was het ook veel belangrijker om een herkenbaar mens neer te zetten dan een herkenbare rechercheur, vertelde hij eerder in een interview met The Sydney Morning Herald: ‘Ik ken veel acteurs die alle achtergronden willen kennen, en heel lang onderzoek doen hoe ze een detective moeten zijn.’

Dat is aan Fimmel niet besteed, omdat rechercheurs uiteindelijk ook maar gewoon mensen zijn. ‘Ze gaan door dezelfde emoties heen, wat wij zelf ook allemaal hebben. Ik laat het vooral gaan om geliefd willen zijn, om ervoor te zorgen dat iemand trots op me is. Het gaat over je ouders, over dingen die gebeurden toen je een kind was, of een broer of zus had. Dat is het enige wat ik in mijn spel stop: ik probeer in die mindset te komen, en het emotioneel zo echt mogelijk te maken voor het publiek, zodat zij het goed kunnen begrijpen.’

Fimmel draagt de serie op die manier met gemak, geholpen door een groep sterke bijrolacteurs. Maar uiteindelijk staan zij ook maar in de schaduw van de écht voortreffelijke hoofdrolspeler, en dat is toch echt de schitterende Australische setting, ditmaal in de Glass House Mountains ten noorden van Brisbane. Black Snow heeft qua plot en thematiek misschien niet veel nieuws te vertellen: tegen zo’n majestueuze achtergrond wordt elk verhaal als vanzelf een stukje aantrekkelijker.

Black Snow

Zaterdag 9 augustus

NPO 3 20.25-22.20 uur

50 minuten

NPO Start

Het zesdelige tweede seizoen van Black Snow, met als ondertitel Jack of Clubs, is vanaf zaterdag 9 augustus wekelijks te zien op NPO 3. Alle afleveringen zijn vanaf die datum ook te streamen op NPO Start (met een plus-abonnement), waar het eerste seizoen eveneens te zien is.

serietips in je mailbox?

elke dinsdag