Vliegtuigen spelen een grote rol in het derde seizoen van de tragikomische Canadese serie Sort of. Neem alleen al de openingsscène, waarin hoofdpersonage Sabi (Bilal Baig) droomt dat die in een vliegtuig zit en dat de piloot omroept dat alle mensen van wie de vader is overleden hun hand moeten opsteken.
Alleen is Sabi’s vader onlangs overleden en dat doet logischerwijs nog pijn. Maar waarom droomt Sabi dan uitgerekend over dit vliegtuig? We leerden Sabi in Sort of immers kennen toen die op het punt stond om Toronto voor langere tijd te verruilen voor het queervriendelijke Berlijn, maar het dagelijks leven gooide roet in het eten. Uiteindelijk ging Sabi niet. Sabi bleef in Toronto – voor diens vrienden, diens Canadees-Pakistaanse familie en andere belangrijke personen in diens leven, maar vooral omdat Sabi geen idee had waarheen en waarvoor. Dit seizoen vraagt Sabi’s beste vriendin die dan ook: ‘Waarom moet je toch zo lang en diep nadenken voordat je me vertelt hoe het met je gaat?’
En dus keert dat vliegtuig steeds terug. Het staat in zekere zin symbool voor een transitie of een transformatie. Naar een andere plek gaan, een keuze maken. Biedt het vliegtuig een ontsnapping aan de wereld? Aan de rouw om diens vader? Of aan diens existentiële angsten en onzekerheden? Sabi’s zus drukt die voortdurend op het hart om voor zichzelf te kiezen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan – zeker in een wereld die je voortdurend in allerlei hokjes probeert te stoppen.