Bij recente series over de farmaceutische industrie denken we al snel aan Dopesick (Disney+) en Painkiller (Netflix). Hierin zagen we hoever de macht van deze sector reikt, zeker wanneer er pillen worden gefabriceerd die mensen eerder nog zieker (en verslaafder) maken dan ze al waren. En ondanks al dat leed bleven de farmaceutische bedrijven vaak miljardenwinsten boeken.
Zo’n serie moest de ambitieuze achtdelige dramareeks Elixer beslist niet worden. Regisseur Dana Nechushtan (Hollands hoop, Annie M.G.) en schrijver Maaik Krijgsman (Mijn vader is een vliegtuig, Vechtershart) wilden niet kiezen voor een verhaal waarin de farmaceutische industrie op een zwart-witte manier wordt neergezet als het grote kwaad.
In plaats daarvan hebben ze gekozen voor een groots opgezet drama, waarin het vooral draait om de beslommeringen binnen de familie Rombauts, eigenaar van een bedrijf dat een grote speler is op de internationale farmaceutische markt. Alles verandert wanneer de pater familias (Wim Opbrouck) een ongeluk krijgt en dochter Isabelle (Hanna Verboom) de touwtjes plotseling in handen heeft – dit tot grote ontzetting van haar broer (Jacob Derwig), die voorbestemd leek om zijn vader op te volgen. Een makkelijk begin is het overigens niet voor Isabelle, want gaandeweg ontdekt zij dat haar vader en haar broer weinig aandacht hebben voor de zorgwekkende bijwerkingen van een door hen geproduceerd antidepressivum.