‘We zouden wel gek zijn als we dit bod afslaan. Het gaat nu niet om romantiek, dit is business!’
‘Maar wat zijn we zonder de zaak? Niets!’
Tijdens dit gesprek in de openingsscène van de zesdelige Duitse serie Die Zweiflers zullen veel mensen onwillekeurig even moeten denken aan Succession. Pater familias Symcha Zweifler (Mike Burstyn) kondigt aan dat het mooi is geweest met het familiebedrijf, dochter Mimi (Sunnyi Melles) is woedend en de kleinkinderen reageren geagiteerd of gelaten. Is dit het nieuwste drama over een disfunctionele familie die verscheurd wordt door een conflict over een familiebedrijf en een erfenis?
Het antwoord is: ja en nee. De aspiraties van showrunner David Hadda – die vorig jaar de prijs won voor beste serie op festival Cannesseries – reiken namelijk verder. Naar eigen zeggen wilde hij met zijn tragikomische serie vooral een ‘Joodse Sopranos’ maken: een ambitieus drama over meerdere generaties van een Joodse familie in het Frankfurt van nu, waarbij het verleden nooit ver weg is.
Vorig jaar vertelde Hadda, een Duitse filmmaker met Joods-Poolse wortels, in een interview met Variety: ‘We wilden het perspectief veranderen, dus het verhaal niet vertellen vanuit de slachtoffers in Duitsland, maar vanuit een Joodse patriarch en Holocaustoverlevende die alles – en iedereen – is verloren en vervolgens terugkeert om zijn leven weer op te bouwen. Die insteek gaf me inspiratie.’
En hoewel de Joodse achtergrond van de personages wel degelijk een grote rol speelt – met thema’s als antisemitisme, traditie, religie en de blijvende impact van de oorlog – is dit toch vooral een familiedrama over allerlei thema’s die we kennen uit andere series. Denk aan vroegere misstappen, ongewenste zwangerschappen en verstoorde onderlinge verhoudingen.
Dat het opzetten van het familiebedrijf – een goedlopende restaurantketen – niet helemaal koosjer is verlopen, zien we namelijk ook in Die Zweiflers. Zo krijgt de hoogbejaarde Symcha in aflevering 1 bezoek van een oude bekende die net uit de gevangenis komt en hem wil chanteren met iets uit het verleden dat mogelijk te maken heeft met de lokale prostitutie.