‘De prins die, toen hij eenmaal de sleutels in handen had, besloot het kasteel helemaal roze te verven.’ Het is de beste omschrijving die regisseur Goran Kapetanović kan bedenken voor Jan Stenbeck, de in 2002 overleden Zweedse mediamagnaat die centraal staat in zijn vijfdelige dramaserie Stenbeck. Nadat zijn broer en zijn vader kort na elkaar waren overleden nam Jan, de jongste in een gezin van vier, eind jaren zeventig onverwacht het familiebedrijf Kinnevik over. Met zijn komst zou de koers van het bedrijf drastisch veranderen.
Stenbeck, die als ondernemer carrière had gemaakt in Amerika, besloot namelijk niet langer in traditionele materialen als staal en hout te investeren, maar geld te steken in vooruitstrevende, voornamelijk technologische ontwikkelingen. In de vroege jaren tachtig lanceerde hij een mobiel telefonienetwerk in Zweden en een paar jaar later kocht hij satellietverbindingen waarmee hij op 1 januari 1987, via Londen en Luxemburg, voor het eerst een commerciële tv-zender drie Scandinavische landen (Zweden, Noorwegen en Denemarken) binnen wist te stralen. In de jaren negentig richtte hij het mediabedrijf Metro International op en ook de gratis krant Metro, die wereldwijd enorm populair werd, was van hem.