In 1985 komen drie vrienden in aanraking met de beruchte Bende van Nijvel, die een reeks bloedige overvallen pleegde in België. Een reconstructie is de Vlaamse dramaserie niet, aldus regisseur Wouter Bouvijn: ‘Maar we wilden er geen sensatiespektakel van maken.’

‘We moeten bij elkaar blijven,’ zeggen de twee bevriende hoofdrolspelers in aflevering 1 van 1985 enigszins naïef tegen elkaar als ze op het punt staan om hun slaperige dorpje te verruilen voor de grote stad. Maar in het België van de jaren tachtig is dat nog niet zo eenvoudig. Het is de tijd van de Koude Oorlog, marktdenken en toenemende polarisatie: een perfecte storm voor extremistische groeperingen, die steeds luider van zich laten horen in woord en – vooral – daad. Een daarvan zal in België blijvend een stempel drukken op dit decennium: de Bende van Nijvel. Deze gewelddadige groep criminelen was tussen 1982 en 1985 verantwoordelijk voor een ongekende reeks moorden, inbraken, diefstallen en overvallen, waarbij in totaal 28 doden vielen en tientallen mensen gewond raakten.

Extra wrang dus dat er nooit een lid van de bende werd opgepakt en dat men er niet in slaagde te achterhalen wat de motieven waren. Voer voor complottheoretici: zo wordt er tot op de dag van vandaag gespeculeerd over de betrokkenheid van oud-politiemannen van de Belgische Rijkswacht en bendeleden die van hogerhand beschermd werden. Deze geruchten zijn nooit bewezen, mede doordat het politieonderzoek rommelig verliep en de bende bij elke nieuwe misdaad nieuwe dwaalsporen creëerde.

Franky (Aimé Claeys), Vicky (Mona Mina Leon) en Marc (Tijmen Govaerts)

In de achtdelige Vlaamse dramaserie 1985 ligt het accent niet op de bende zelf, maar op drie vrienden die uiteindelijk allemaal op een andere manier getroffen worden door het bendegeweld: de boezemvrienden Marc (Tijmen Govaerts) en Franky (Aimé Claeys) en Franky’s zus Vicky (Mona Mina Leon). Ze trekken begin jaren tachtig vanuit hun plattelandsdorpje gezamenlijk naar Brussel. Vicky om rechten te gaan studeren, Franky en Marc om als jonge rekruten aan de slag te gaan bij de Belgische Rijkswacht, van oorsprong een militair politiekorps. De acties van de Bende van Nijvel raken hen steeds meer in hun dagelijks leven, maar de een gaat daar beter mee om dan de ander.

Regisseur Wouter Bouvijn – bekend van serie De twaalf en de Vlaams-Nederlandse coproductie Red Light – heeft de periode waarin de bende actief was niet meegemaakt. Hij werd geboren in 1987 en sloot zich pas aan bij de productie nadat scenarist Willem Wallyn zijn eerste versie al had geschreven. Wallyn was in de jaren negentig als beginnend jurist betrokken bij een van de commissies die onderzoek deed naar de Bende van Nijvel. Na lezing van het eerste script wilde Bouvijn dit ‘donkere stukje geschiedenis van België’ dolgraag verfilmen, vertelt hij in een telefonisch interview.

In hoeverre is het trauma van de Bende van Nijvel zo’n veertig jaar na dato nog voelbaar in België?

Wouter Bouvijn: ‘Het feit dat de zaak onopgelost is, en dat vermoedelijk ook blijft, zorgt er natuurlijk voor dat mensen het niet vergeten. Maar er is een groot verschil tussen mensen die het bewust hebben meegemaakt, en degenen die zich achteraf hebben ingelezen in het dossier, zoals ik. Iedereen weet van het bestaan van de bende, maar als je in de literatuur duikt raak je al snel het spoor bijster. Voor mij als regisseur was het daarom vooral interessant om ook voor latere generaties iets van helderheid te scheppen in het verhaal. Overigens zonder daarbij een mogelijke “oplossing” aan te reiken voor de zaak, want wij weten uiteraard ook niet wie de daders zijn.’

Ik las dat er inmiddels zo veel dossiers en rapporten zijn dat het minstens tien jaar zou kosten om ze allemaal te lezen. Hoe heeft u de voorbereidingen aangepakt?

‘Ik ben me vooral gaan verdiepen in de tijdsgeest, onder meer door allerlei reportages terug te kijken. Daarnaast wilde ik er voor waken om me te verliezen in de vele theorieën. Voor mij is 1985 in wezen een fictieverhaal en daarom wilde ik me vooral richten op het coming-of-age-aspect: de drie jongeren die opgroeien in die tijd. Willem heeft veel kennis over de periode en het dossier, zodat ik mij meer kon richten op de emotionele ontwikkeling van de hoofdpersonages. Het is óók een verhaal over vriendschap en liefde.’

‘We wilden het zo respectvol mogelijk aanpakken, omdat veel slachtoffers en nabestaanden nog in leven zijn’

Wouter Bouvijn
In die zin is een scène uit de eerste aflevering cruciaal: daarin beloven Franky en Marc bij elkaar te blijven.

‘Voor mij vangt die scène precies de kern van het verhaal: een vriendschap die uit elkaar wordt gerukt. Daarom was het bij de première op het seriefestival van Cannes fijn om te zien dat dit Belgische verhaal ook emotionele reacties opriep bij een internationaal publiek. Als je het puur feitelijk zou houden, kom je al snel terecht in de true-crime-hoek en dat wilden we absoluut niet. Ons voornaamste doel was dat elke kijker – waar ter wereld ook – zich kon identificeren met de drie jonge hoofdrolspelers.’

Het lijkt me voor makers ook behoorlijk link om te gaan speculeren over een onopgeloste zaak die zo gevoelig ligt.

‘Absoluut. Al kregen we ook wel het verwijt dat we op sommige punten tóch onze visie geven, bijvoorbeeld over de Rijkswacht. Die komt er in de serie inderdaad niet altijd even goed vanaf, maar tegelijk zitten enkele helden óók bij de Rijkswacht. Dat er daarnaast veel rotte appels zijn zou de indruk kunnen wekken dat de volledige Rijkswacht corrupt is, wat absoluut niet onze bedoeling was.’

Wordt de serie daarom voorafgegaan door een uitgebreide disclaimer waarin wordt benadrukt dat het fictie is en geen documentaire?

‘Ja, dat was echt nodig, mensen nemen al snel iets aan voor waar. Daarvan zijn wij ons enorm bewust en dus wilden we benadrukken dat dit géén reconstructie is. Het is een emotioneel fictieverhaal, maar we wilden er absoluut geen sensatiespektakel maken. Het is voor ons vooral een belangrijk Belgisch tijdsdocument.’

Koos u er daarom voor om alleen maar flarden van het bendegeweld te tonen?

‘We wilden het zo respectvol mogelijk aanpakken, ook omdat er nog heel veel slachtoffers en nabestaanden in leven zijn. Die mensen wilden we absoluut niet choqueren. Ik heb de serie daarom niet aangepakt als een misdaadreeks, maar vooral als een dramaserie. Vandaar dat veel gewelddadige incidenten – zoals de overvallen op de supermarkten – off-screen plaatsvinden. We hoeven dat brute geweld niet van dichtbij mee te maken, het is veel interessanter om te zien wat de impact ervan is dan naar de gruweldaden zelf te kijken.’

Schrijver Willem Wallyn noemde de Bende van Nijvel eerder ‘het Vietnam van België’. Denkt u dat deze open wond ooit helemaal zal helen?

‘Ik vrees dat dit een blijvend nationaal trauma is, vooral omdat gerechtigheid voor veel slachtoffers en nabestaanden niet realistisch lijkt. De stapel dossiers is metershoog en we zijn intussen bijna veertig jaar verder. Het lijkt mij straf dat er nu nog iets naar boven zal komen, en een bekentenis van een betrokkene op een sterfbed zal niet genoeg zijn. Dat zijn ook maar woorden als er geen harde bewijzen op tafel liggen. Ik vrees dus het ergste, maar tegelijkertijd wil ik óók graag naïef zijn en blijf ik hopen dat de zaak ooit opgelost wordt, zodat er in elk geval iemand voor het gerecht komt te staan.’

1985

1985 is te streamen op NPO Start.

serietips in je mailbox?

elke dinsdag