Het is inmiddels alweer bijna twintig jaar geleden dat regisseurs Tim Miller (Deadpool) en David Fincher (Se7en) op het idee kwamen een anthologie te maken van korte animatiefilms, in de geest van sciencefiction-cultklassieker Heavy Metal (1981). Het moest een film worden waaraan verschillende animatiestudio’s zouden meewerken, met korte verhalen in genres als horror, scifi, fantasy en lichte erotiek.
Maar de filmstudio’s in Hollywood stonden begin jaren nul niet bepaald te springen om een dergelijk project. Ook al hadden grote regisseurs als Guillermo del Toro (Pan's Labyrinth) en Gore Verbinski (Pirates of the Caribbean) al toegezegd om mee te werken, volgens de filmbonzen zou een anthologie te verwarrend en onsamenhangend zijn voor het grote publiek. Dus steeds als het erop leek dat een studio bereid was in zee te gaan met het duo, kwam uiteindelijk de financiering toch niet rond.
Zo sukkelden Miller en Fincher meer dan tien jaar rond met hun idee. Maar alles veranderde door de komst van de streamingdiensten, die voor een revolutie in de filmwereld zorgden. Nieuwbakken miljoenenbedrijven als Netflix durfden het wél aan meer riskante producties te financieren. Dure passieprojecten van grote regisseurs waaraan studio’s hun vingers niet durfden te branden, konden vanaf nu bij de streamingdienst terecht, zoals Roma van Alfonso Cuarón en The Irishman van Martin Scorsese. En ook voor de wilde plannen van Miller en Fincher – die inmiddels niet alleen een film, maar een hele serie wilden maken – durfde Netflix best een som geld uit te trekken.