Sonny Hayes (Brad Pitt), ooit een veelbelovende Formule 1-coureur, keert na dertig jaar terug naar de sport op verzoek van zijn oude teamgenoot Ruben Cervantes (Javier Bardem), nu eigenaar van een noodlijdend team. Samen met de jonge, ambitieuze rookie Joshua Pearce (Damson Idris) probeert hij het team nieuw leven in te blazen.
VPRO Cinema (★★★) 'De racebeelden zien er zonder meer spectaculair uit'
NRC (★★★) 'De tweëenhalf uur zijn een waas'
The Guardian (★★★★) 'Spectacular macho melodrama'
BBC (★★) 'Motor-racing blockbuster is a non-starter'
VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. Brad Pitt als Formule 1-coureur, een prachtig drama uit Somalië en een ontroerende Japanse animatiefilm.
F1 The Movie (Joseph Kosinski)
The Village Next To Paradise (Mo Harawe)
Allleenstaande vader Mamargade en diens slimme zoon Cigaal wonen in een afgelegen dorp aan de Indische Oceaan, compleet met witte zandstranden die baden onder een idyllisch blauwe lucht. Toch hangt er constant onheil in de lucht van hun kleine Somalische dorp.
VPRO Cinema (★★★★) 'Indrukwekkend regiedebuut'
de Volkskrant (★★★) 'Toont een beeld van Somalië dat het nieuws niet kan vangen'
Filmkrant 'Bitterzoet en hoopvol'
Totto-Chan (Shinnosuke Yakuwa)
De nieuwsgierige en levendige Totto-chan past niet in het strikte onderwijssysteem van Tokio in de jaren 1940 en wordt van school gestuurd. Gelukkig vindt ze een nieuwe plek op Tomoe Gakuen, waar oprichter Sosaku Kobayashi zijn leerlingen vrijheid en creativiteit biedt. Maar buiten de speelse wereld van Tomoe dringt de oorlog steeds verder door, en wordt de wereld voor de kinderen steeds minder kleurrijk.
VPRO Cinema (★★★★) 'Liefdevolle, ontroerende én actuele vertelling'
de Volkskrant (★★★★) 'Warme, oprechte film'
Filmkrant 'Met een schilderachtige toets gerecreëerde omgeving'
The Balconettes (Noémie Merlant)
Terwijl er een hittegolf over een wijk in Marseille trekt, bemoeien drie huisgenoten zich vanaf hun balkon vrolijk met het leven van hun buren. Tot een drankje laat op de avond uitmondt in een bloederige aangelegenheid.
VPRO Cinema (★★) 'Smakeloze, sinistere klucht'
NRC (★★) 'Wil feministisch zijn, maar verdrinkt in flauwiteiten'
Vertigo 'Kleurrijke komedie à la Almodóvars Mujeres al borde de un ataque de nervios'
Anak Indië (Hetty Naaijkens-Retel Helmrich)
Nederland telt ruim twee miljoen mensen met wortels in de voormalige kolonie Nederlands-Indië, waarvan ruim 300.000 na de Tweede Wereldoorlog noodgedwongen naar Nederland zijn gerepatrieerd. Voor Indische Nederlanders, Molukse gezinnen en Peranakan-Chinezen betekende het een nieuw begin in een land dat hen niet altijd met open armen ontving.
NRC (★★★★) 'Past in de culturele inhaalslag van de afgelopen tien jaar'
de Volkskrant (★★★) 'Liefdevol portret'
Trouw (★★★) 'Inzichtelijke docu over Indo’s, erfgoed en identiteit'
Olifantje in het Bos (Meikeminne Clinckspoor)
Als ze de weg kwijtraken op weg naar een familiefeest, voelt Ollie zich heel verantwoordelijk voor haar grote zus met Down. Ze moeten op tijd komen voor hun optreden voor oma, maar alles lijkt wel mis te gaan. Als een verloren olifantje in het bos leert Ollie dat ze niet alles zelf hoeft te doen. Soms kan ze ook Nims staart vasthouden.
Het Parool 'In tegenstelling tot het liedje stelt de film dat kinderen er af en toe best eens zelf opuit kunnen gaan'
M3GAN 2.0 (Gerard Johnstone)
Twee jaar na de vernietiging van M3GAN wordt haar technologie gestolen door een wapenproducent die hiermee Amelia creëert: een geavanceerde, zelfbewuste killer-spion. Terwijl Amelia steeds moeilijker onder controle te houden is, beseft uitvinder Gemma dat ze M3GAN moet heractiveren – sneller, sterker en dodelijker dan ooit – om haar te stoppen. In de strijd tussen M3GAN en Amelia staat de toekomst van de mensheid op het spel.
Variety 'Bigger, longer and less fun'
AV Club 'A scaled-up sequel that limps into the future'