Vier gerestaureerde klassiekers van de Japanse grootmeester Akira Kurosawa worden op 26 juni landelijk worden uitgebracht.

Van 26 juni tot en met 3 september is in Eye Filmmuseum in Amsterdam een retrospectief te zien van de Japanse regisseur Akira Kurosawa (1910-1998). Met maar liefst twintig titels (4K-restauraties en 35mm-prints) is dit het grootste retrospectief over Kurosawa ooit in Nederland. Het programma wordt omlijst met inleidingen, remakes en documentaires.

Tevens worden vier gerestaureerde klassiekers op 26 juni landelijk uitgebracht, die we hieronder kort bespreken.

Ikiru (1952)

Wanneer kantoorklerk Watanabe na dertig jaar trouwe maar volstrekt nutteloze dienst te horen krijgt dat hij nog maar even te leven heeft, probeert hij wanhopig de verloren tijd in te halen, alleen ontdekt hij dan dat hij geen idee heeft hoe. Hoofdrol voor Kurosawa’s vaste acteur Takashi Shimura, die in maar liefst twintig van de dertig Kurosawafilms te zien is.

Seven Samurai (1954)

Een wervelwind van ruim drie uur, dit monumentale epos over arme rijstboeren die in de zestiende eeuw zeven samoerai inhuren om hen te beschermen tegen de aanvallen van bandieten. De inventieve manier waarop Kurosawa de camera bewoog en de eindeloze gevechten vastlegde had grote invloed op Amerikaanse filmmakers als Spielberg, Lucas en Coppola.

Yojimbo (1961)

Een ronin (een samoerai zonder meester) arriveert in een negentiende-eeuws dorp, waar hij al zijn vindingrijkheid en vechtkunst gebruikt om twee lokale misdaadbazen tegen elkaar op te zetten. Deze verhaallijn wordt een paar jaar later door Sergio Leone vrijwel letterlijk overgenomen voor zijn zeer succesvolle spaghettiwestern A Fistful of Dollars (1964). Wat uitdraait op een door Kurosawa gewonnen rechtszaak, die hem uiteindelijk – zo grapte hij altijd – veel meer zou opbrengen dan wat hij met Yojimbo had verdiend.

High and Low (1963)

Briljante misdaadthriller annex moreel drama over rijke industrieel die te horen krijgt dat zijn zoon ontvoerd is. Daarna blijkt echter dat per abuis niet zijn zoon, maar het zoontje van zijn chauffeur ontvoerd is. Een chauffeur die onmogelijk het gevraagde losgeld kan betalen. Op het afgelopen festival van Cannes draaide Spike Lees Highest 2 Lowest, een geslaagde remake van deze nog steeds overdonderende film.

De zomer van Kurosawa

elke vrijdag