In de amusante, komische hitserie Dix pour cent (Netflix) volgen we het wel en wee van een Frans filmagentschap in Parijs. In elke aflevering speelt een bekende acteur een uitvergrote versie van zichzelf, die daarbij in heerlijk absurde situaties terechtkomt. Zo is er een episode waarin Jean Dujardin (The Artist) zichzelf zodanig verliest in een rol als verwilderde, diep in de bossen levende WO I-soldaat, dat hij niet meer in staat is zijn volgende acteerklus te doen. Of Monica Bellucci (Spectre), die in een andere aflevering niet wil dat haar agent een volgende rol voor haar regelt, maar een leuke date met een ‘normale’ man.
Het is een nogal tot de verbeelding sprekend beroep, dat van filmagenten. En hoewel het in Dix pour cent om fictieve situaties gaat, waarbij acteurs hen om de meest vreemde gunsten vragen, stel je jezelf bij het kijken toch steeds de vraag: hoe dicht benadert de serie eigenlijk de werkelijkheid?
In een nieuwe aflevering van VPRO Cinema extra die volledig in het teken staat van het werk van filmagenten geeft Vanessa Henneman antwoord hierop. ‘Alle problemen die voorbijkomen in de serie herkennen we,’ stelt ze. ‘Op kantoor zeggen we vaak: dit is echt een Dix pour cent-moment.’
Henneman is de oprichter en CEO van een van de meest vooraanstaande filmagentschappen in Nederland: het naar haarzelf vernoemde Henneman (voorheen Henneman Agency). Vanuit Cannes, waar ze jaarlijks het filmfestival bezoekt om te netwerken, projecten van de grond te krijgen en de stemming op de filmmarkt te peilen, vertelt ze over haar werk. ‘In Dix pour cent is alles natuurlijk grappiger en gedramatiseerd, maar toch is het heel herkenbaar. Ook wij moeten soms handelen in hele vreemde situaties. Van een snor die een acteur per ongeluk al heeft afgeschoren terwijl die nog nodig was voor een bepaalde shoot, tot spelers die kampen met depressies of plotseling met je delen dat ze zijn vreemdgegaan en dat hun partner er zojuist achter is gekomen.’
Het beroep van filmagent is nog relatief jong in Nederland, en overgewaaid vanuit Hollywood, waar agenten zoals de befaamde Sue Mengers niet alleen werkten met beroemde acteurs, maar ook zelf tot de filmelite behoorden. Zo was de invloedrijke Mengers in de jaren zestig en zeventig een graag geziene gast op prestigieuze feestjes, waar ze rondhing met acteurs als Barbra Streisand, Gene Hackman en Michael Caine, en vooraanstaande filmmakers zoals Bob Fosse en Sidney Lumet.
Maar naast de glamour is het ook heel hard werken als filmagent. Je moet soms bikkelhard zijn en sterk in je schoenen staan. Want de concurrentie is moordend, zowel tussen acteurs als bij filmagenten onderling. Of zoals de in Londen werkzame filmagent Saskia Mulder het zegt, die ook te gast is in de aflevering: ‘Als je niet als vechter bent geboren, ben je niet geschikt voor deze baan.’