Pijn en humor liggen dicht bij elkaar. Tenminste, in het werk van de Deense scenarioschrijver Anders Thomas Jensen (1972) wel. En vooral in de films die hij ook zelf regisseert. Bij de scripts die hij afstaat aan andere regisseurs komt de nadruk meestal te liggen op de pijn. Neem de scenario’s die hij voor Susanne Bier schreef. In de prachtige familiedrama’s After the Wedding, Brothers en Oscarwinnaar In a Better World valt bijvoorbeeld maar weinig te lachen.
Vaak wordt de humor uit Jensens scripts gesloopt om de pijn echt en voelbaar te houden. Want het is een moeilijke balans. Bij de meeste scripts – Jensen heeft er inmiddels zo’n vijftig geschreven – laat hij dat slopen aan de regisseurs over, maar een enkele keer is een script hem zo dierbaar dat hij besluit het zelf te regisseren. Dan wordt er niet gesloopt en blijven pijn en humor dicht bij elkaar liggen.
In zijn dertigjarige carrière is dat nu precies zes keer gebeurd. De ene keer pakt dat wat beter uit dan de andere. Bij het knotsgekke Men & Chicken (2015) sloeg de balans wel erg ver door naar de humor, maar bij Jensen fantastische Riders of Justice (2021) waren pijn en humor perfect in evenwicht. Daarin lagen ze zo dicht bij elkaar dat ze zelfs niet langer van elkaar te scheiden waren.