VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. een western van Viggo Mortensen, het stilistisch prikkelende Bijt en een Vlaams drama over jeugdpsychologie.

The Dead Don't Hurt (Viggo Mortensen)

Californië, 1860. Wanneer de Frans-Canadese bloemiste Vivienne Le Coudy (Vicky Krieps) en de Deense immigrant Holger Olsen (Viggo Mortensen) elkaar ontmoeten, zijn ze op slag verliefd. Het uitbreken van de burgeroorlog verstoort echter al snel hun plannen als Holger besluit in dienst te treden.

VPRO Cinema (★★★★) 'Fraai geschoten en klassiek vertelde western'
NRC (★★★★) 'Traditionele westernpersonages, maar toch ook weer niet'
de Volkskrant (★★★) 'Wat (onnodig) warrig non-lineair vertelde western'
The Guardian (★★★★) 'Handsomely crafted and beautifully shot'

Bijt (Guido Coppis)

Mark lijdt aan een intense vorm van zelfhaat, die zich vertaalt in verwaarlozing, verkilling en destructief gedrag. Maar dan, aan het sterfbed van zijn opa, ontmoet hij Lisa. Er ontstaat een liefdevolle, maar bizarre band. Een band die steeds meer uit controle raakt.

VPRO Cinema (★★★) 'Spannend, maar ook een tikje richtingloos'
de Volkskrant (★★★★) 'Mooie details en breekbare scènes'
Trouw (★★★) 'Doet allemaal behoorlijk artistiekerig aan'
Filmkrant 'Blijft intrigerend'

Skunk (Koen Mortier)

De verwaarloosde tiener Liam groeit op in een gezin waar drugs en geweld de hoofdrol spelen. Als zijn destructieve thuis wordt ingeruild voor een jeugdinstelling, vindt hij troost, maar komt hij ook terecht bij jongens die stuk voor stuk hun eigen problematiek hebben.

VPRO Cinema (★★★) 'Ingetogen, realistische stijl'
NRC (★★★) 'Kijkt het geweld in de muil'
De Standaard (★★★) 'Grijpt je aandacht, maar schreeuwt ook onnodig'
DeMorgen (★★★) 'Een film die je keihard door elkaar rammelt'

The Royal Hotel (Kitty Green)

Canadese backpackers Hanna en Liv reizen door Australië en hebben dringend geld nodig. Het uitzendbureau stuurt ze naar een compleet geïsoleerd gehucht, waar ze in een door ruige mijnwerkers bevolkte bar aan het werk worden gezet door de drankzuchtige eigenaar.

VPRO Cinema (★★★) 'Rekt de spanning tot het uiterste op'
NRC (★★★★) 'Sfeervol luguber'
Volkskrant (★★★) 'Fijnbesnaard én met een zeker sardonisch plezier'
Variety 'The film grabs us from the get-go'

Only the River Flows (Shujun Wei)

In het landelijke China van de jaren negentig wordt het lichaam van een vrouw bij een rivier gevonden. Hoofdinspecteur Ma Zhe krijgt de taak om de ogenschijnlijk eenvoudige moordzaak te onderzoeken en raakt steeds meer verwikkeld in iets wat zijn gevoel van realiteit uitdaagt.

VPRO Cinema (★★★) 'Fijn contemplatieve film om bij weg te dromen'
de Volkskrant (★★★★) 'Rekt de grenzen van het genre inventief op'
NRC (★★★★) 'Vooral op (bedrukkende) sfeer gericht'
Variety 'A witty, convoluted China-noir'

The Marsh King's Daughter (Neil Burger)

Helena groeit op bij haar ouders in de moerassen bij Michigan. Zonder het te weten worden zij en haar moeder al jarenlang gegijzeld door haar vader. Twintig jaar later, wanneer Helena's vader uit de gevangenis ontsnapt, is zij de enige die hem kan opsporen.

NRC (★★★) 'Fijn begin, spannend eind, uitpuilend middenrif'
de Volkskrant (★★) 'Een middelmatig kat- en muisspel'
Filmkrant 'Dit verhaal vraagt meer om een arthousebenadering'
Los Angeles Times 'Everything feels schematic'

elke vrijdag