VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. de nieuwe film van David Fincher, een luchtige familiefilm uit Noorwegen en Beraber van Mete Gümürhan.

The Killer (David Fincher)

Een huurmoordenaar (Michael Fassbender) gaat na een noodlottig bijna-ongeluk de strijd aan met zijn werkgevers en zichzelf, tijdens een internationale klopjacht waarvan hij beweert dat deze niet persoonlijk is.

VPRO Cinema (★★★★) 'Vorm is belangrijker dan de voorspelbare inhoud'
de Volkskrant (★★★★) 'Visueel overdonderend en verrassend grappig'
NRC (★★★​​​​​​​) 'Soms wat saai'
De Morgen (★★​​​​​​​​​​​​​​★) 'Fincher laat je ervaren hoe het is om deze killer te zijn'

Dancing Queen (Aurora Gosse)

Wanneer de beroemde danser E.D. Win naar haar stad verhuist, wordt de 12-jarige Mina smoorverliefd. Om een plekje te bemachtigen in Wins nieuwe dansgroep moet ze met steun van haar oma haar zelftwijfel leren te temmen om zo een overtuigende dansact op te voeren.

VPRO Cinema (★★★★) 'De toon is overwegend lief en luchtig'
de Volkskrant (★★★) 'Sympathieke Noorse jeugdfilm'

Beraber (Mete Gümürhan)

Wanneer zijn vader Rotterdam verruilt voor Istanbul wordt het leven van de 14-jarige freerunner Zeki compleet ondersteboven gehaald. Al freerunnend ontdekt hij de stad, en raakt hij bevriend met Kemal, een jongen uit de varos (arme buurt). Wordt het dan toch nog een leuke zomer?

VPRO Cinema (★★★) 'Moet het vooral hebben van mooie sfeerbeelden'
de Volkskrant (★★★★) 'Uiterst volwassen jeugdfilm'
NRC (★★★★) 'Interessante poging te tonen hoe tieners rouw een plek geven'

Zeevonk (Domien Huyghe)

Lena verliest haar vader wanneer zijn vissersboot vergaat op zee. Er wordt gefluisterd dat het ongeluk haar vaders schuld is maar Lena is ervan overtuigd dat een mysterieus monster het schip deed zinken. Ze gaat tot het uiterste om het bestaan van het monster te bewijzen.

VPRO Cinema (★★) 'Leunt zwaar op formule-elementen'
de Volkskrant (★★★) 'Opvallende soundtrack, geloofwaardige dialogen'
NRC (★★★★) 'Heeft een stevige, soms haast dansbare soundtrack'
Het Parool 'Zeker niet alleen voor jonge kijkers'

Une année difficile (Olivier Nakache, Éric Toledano)

Albert en Bruno zitten tot over hun nek in de schulden en proberen met list en bedrog te overleven. Een groep milieuactivisten biedt hen gratis drank en, onbedoeld, nieuwe kansen. Onder leiding van Valentine proberen ze de wereld met ludieke acties een spiegel voor te houden.

VPRO Cinema (★★) 'Een film met de zeggingskracht van een leeg spandoek'
de Volkskrant (★★) 'Kluchtig melodrama'
NRC (★★) 'Pogingen tot humor slaan dood'
De Morgen (★★) 'Niet te redden van uitgeleefde gemeenplaatsen'

Sound of Freedom (Alejandro Monteverde)

Als CIA-agent Jim Ballard een 8-jarige jongen uit de handen van kinderhandelaars weet te redden, wordt hij gegrepen door het verhaal van diens zusje dat nog steeds vermist is. Hij zegt zijn baan op en slaat de handen ineen met iemand die zich Batman noemt, om nog meer kinderen te redden.

VPRO Cinema (★★) 'Het op zich meeslepende verhaal wordt onverteerbaar'
NRC (★★) '132 Minuten is erg lang voor een veredelde tv-film'
Empire (★★★) 'Well-meaning thriller'
The Guardian (★) 'Anti-child-trafficking thriller that plays to the QAnon crowd'

Le ravissement (Iris Kaltenbäck)

Wanneer Lydia’s vriend hun jarenlange relatie verbreekt, vertelt haar beste vriendin Salomé dat ze zwanger is. Lydia ontmoet vervolgens Milos en beleeft een one night stand met hem. Als Lydia hem na een tijdje tegenkomt met Salomé’s baby op de arm, vertelt ze hem een leugen met grote consequenties.

de Volkskrant (★★★★) 'Een spannende, onvoorspelbare thriller'
NRC (★★★) 'Het verhaal achter de film is interessanter dan de film zelf'
Het Parool 'Dwingt om verder te kijken dan het simpele oordeel'
Filmkrant 'Vooral de film van Hafsia Herzi'

And the King Said, What a Fantastic Machine (Axel Danielson)

Wat zijn de gevolgen van blootstelling aan de miljarden beelden die continu strijden om onze aandacht? Deze documentaire toont de opkomst van de beeldcultuur zoals wij die kennen en verweeft historisch archiefmateriaal met homevideo's, livestreams, sensatiezoekers en persfotografie.

de Volkskrant (★★★) 'Een doldrieste scroll door het mondiale video-archief'
Filmkrant 'Diepergaande inzichten ontbreken'

Five Nights at Freddy's (Emma Tammi)

Five Nights at Freddy's volgt een bewaker met persoonlijke problemen die aan zijn nieuwe baan begint bij Freddy Fazbear’s Pizza. Tijdens zijn eerste nachtdienst komt hij erachter dat de nacht doorkomen bij Freddy’s nog niet zo eenvoudig is.

The Independent (★★) 'Bloodless, generic take on a horror video game sensation'

elke vrijdag