Een ongewoon team van Marvel-antihelden wordt gedwongen een gevaarlijke missie uit te voeren, nadat ze in een dodelijke val van Valentina Allegra de Fontaine terechtkomen. Zullen ze elkaar saboteren, of vinden ze een manier om als team sterker terug te keren, voordat het te laat is?
VPRO Cinema (★★★) 'De toon is lekker luchtig en de climax best origineel'
de Volkskrant (★★★★) 'De bevredigendste Marvelfilm in tijden'
BBC (★★★★) 'Pugh delivers a performance which would win her awards'
The Guardian (★★★) 'It ultimately works due to Florence Pugh'
VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. Marvel-antihelden, en indringend historisch portret uit Noorwegen en een zenuwslopend spionagedrama van Steven Soderbergh.
Thunderbolts* (Jake Schreier)
Quisling – The Final Days (Erik Poppe)
Laatste maanden in het leven van Vidkun Quisling, minister-president van Noorwegen tijdens de bezetting en openlijke bewonderaar van Hitler. Quisling vormde vanaf april 1940 een regering en collaboreerde met de Duitse bezetters. Toen de oorlog eindigde werd Quisling ter verantwoording geroepen voor zijn collaboristische daden.
VPRO Cinema (★★★★) 'Een beklemmende ervaring'
Trouw (★★★★) 'Boeiend psychologisch portret'
de Volkskrant (★★★) 'Doet een poging het kwaad in de ziel te kijken'
Variety 'The viewing experience is cinematically exciting'
Black Bag (Steven Soderbergh)
Een ervaren inlichtingenagent (Michael Fassbender) komt voor een onmogelijke keuze te staan wanneer zijn vrouw (Cate Blanchett), eveneens werkzaam in de geheime dienst, wordt verdacht van landverraad.
VPRO Cinema (★★★★) 'Fantastisch geacteerde spionnenfilm'
de Volkskrant (★★★★) 'Precies voldoende vermakelijk'
NRC (★★★★) 'Ouderwets goed'
Filmkrant 'Een heerlijke vileine spionagefilm'
The Salt Path (Marianne Elliott)
Wanneer een echtpaar hun huis verliest en geconfronteerd wordt met ziekte, besluiten ze het South West Coast Path te bewandelen, een tocht van meer dan duizend kilometer langs de Engelse kust. Met weinig middelen, maar vastberadenheid en hoop, zoeken ze troost in de natuur en proberen ze opnieuw betekenis te geven aan hun leven.
VPRO Cinema (★★★★) 'Prima verfilmd door de gelauwerde theaterregisseur Elliott'
de Volkskrant (★★★) 'Wordt vooral gedragen door Gillian Anderson en Jason Isaacs'
Trouw (★★★) 'Een gemoedelijk, warm drama'
Filmkrant 'Niet heel verrassend en soms een tikje voorspelbaar'
Gerestaureerd: Hiroshima Mon Amour (Alain Resnais)
Een Franse actrice (Emmanuelle Riva) en een Japanse architect (Eiji Okada) ontmoeten elkaar in Hiroshima en beginnen een intense romance. Beiden dragen een traumatisch oorlogsverleden met zich mee: zij had tijdens de oorlog een relatie met een Duitse soldaat, hij overleefde de atoombom.
VPRO Cinema (★★★★★) 'Mijlpaal in de filmvernieuwing'
NRC 'Een buitengewoon krachtige reconstructie van de gebeurtenissen in Hiroshima'
de Volkskrant 'Baanbrekende film uit 1959'
Architecton (Victor Kossakovsky)
Filmessay over de invloed van architectuur op natuur en beschaving, waarbij beton symbool staat voor zowel creatie als destructie. Door beelden van ruïnes, rampgebieden en verlaten steden wordt de impact van menselijk bouwen zichtbaar gemaakt.
VPRO Cinema (★★★★) 'Visuele meditatie over creatie en vergankelijkheid'
de Volkskrant (★★★★) 'Een aanklacht tegen de roofbouw die de mens op de aarde pleegt'
Trouw (★★) 'Maakt niet duidelijk wat zijn ambitie is'
Filmkrant 'Een vorm van esthetische ironie'
Feis Forever (Olivier S. Garcia)
In Feis Forever blikken de vrienden van rapper Feis (1986 - 2019) terug op zijn leven, carrière en de gebeurtenis waardoor hij het succes dat voor hem lag niet mee zou maken.
Filmkrant 'Een ontroerend eerbetoon aan rapper Feis'
Het Parool 'De keuze om het verhaal chronologisch te vertellen, zit de film in de weg'
Gondola (Veit Helmer)
In een afgelegen dorp in de Georgische bergen ontmoeten twee vrouwen elkaar telkens kort wanneer hun kabelbaancabines elkaar passeren tussen het dorp en het dal. Zonder dat er een woord wordt gesproken, ontvouwt zich een intieme relatie die langzaam de grenzen van vriendschap overstijgt.
de Volkskrant (★★★) 'Soms ronduit slapstick, maar altijd goedgehumeurd'
Filmkrant 'Voelbaar en aanstekelijk'
Kyuka Before Summer's End (Kostis Charamountanis)
Tijdens een zomervakantie in Griekenland zeilt een vader met zijn puberende tweeling naar een eiland. Wat begint als een gewone familietrip verandert wanneer de kinderen onbewust hun moeder ontmoeten, die hen bij de geboorte verliet. Terwijl zij gefascineerd raken door deze onbekende vrouw, wordt bij de vader oud verdriet opgerakeld.
de Volkskrant (★★★) 'Een even frisse als opzichtig excentrieke film'
Het Parool 'Een film die tintelt van de ideeën en experimenten'
Last Days (Maartje Seyferth)
Een bejaarde man keert terug naar het huis waar hij voor de oorlog woonde, op zoek naar verloren geliefden en antwoorden uit het verleden. Terwijl herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog hem overspoelen, vervagen de grenzen tussen toen en nu.
de Volkskrant (★★) 'Blijft een wat ongrijpbaar potje emotionele memory'
Het Parool 'Al veertig jaar bouwt het duo Maartje Seyferth en Victor Nieuwenhuijs aan een opmerkelijk consistent oeuvre'
Filmkrant 'Redelijk geslaagd'
Locked (David Yarovesky)
Wanneer de kleine crimineel Eddie (Bill Skarsgård) inbreekt in een luxe SUV, is hij zich niet bewust van het feit dat hij in een zorgvuldig geplande val is gelopen. De eigenaar van het voertuig, de waakzame William (Anthony Hopkins), heeft het voertuig zo uitgerust dat het indringers opsluit.
RogerEbert.com 'A film that seems notably slight on ideas'
IndieWire 'Lives and dies by its ability to entertain us'
Variety 'Fails to take audiences on a memorable journey'
Screamboat (Steven LaMorte)
Een groep vrienden neemt ’s nachts de veerboot, maar belandt in een nachtmerrie wanneer een moordlustige, fluitspelende muis met een angstaanjagende glimlach hen begint op te jagen. Wat begint als een rustige overtocht verandert in een bloederige overlevingsstrijd vol chaotische cartoonwaanzin.
The Guardian (★) 'Another draining bout of horror opportunism'
RogerEbert.com 'It could have been significantly worse'