VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. een docu over singer-songwriter/activist Joan Baez, de digitale restauratie van Spoorloos en een Spaanse ode aan de filmkunst.

Joan Baez: I am a Noise (Miri Navasky, Maeve O'Boyle & Karen O'Connor)

Sinds haar indrukwekkende debuut op achttienjarige leeftijd staat muzikante en activiste Joan Baez al meer dan zestig jaar op de planken. Deze film volgt de nu 82-jarige zangeres tijdens haar afscheidstournee door Amerika en Europa.

VPRO Cinema (★★★★) 'Fijne uitzondering tussen al die clichématig opgebouwde carrièreoverzichten'
NRC (★★★★) 'Zigzagt mooi door de bijna acht decennia van Baez’ bestaan'
OOR 'Put ruim uit het imposante archief van de zangeres'

Spoorloos (George Sluizer) - digitale restauratie

Een jong stel is op weg naar hun vakantiebestemming in Frankrijk. Tijdens een tussenstop bij een tankstation verdwijnt het meisje. Haar vriend, geobsedeerd door haar verdwijning, moet en zal weten wat er gebeurd is.

VPRO Cinema (★★★★) 'Nog altijd erg beklemmend'
Filmkrant 'Uitstekend idee dat honderd procent geloofwaardig is neergezet'
Los Angeles Times 'Generates pure terror on screen'
Washington Post 'Brilliantly crafted intellectual thriller'

The Watchers (Ishana Night Shyamalan)

Mina, een 28-jarige kunstenares, raakt verdwaald in een uitgestrekt en ongerept bos in het westen van Ierland. Als Mina ergens onderdak vindt, komt ze onverwachts vast te zitten met drie anderen die elke nacht door mysterieuze wezens bekeken en gevolgd worden.

VPRO Cinema (★★) 'Een platte, weinig spannende psycho-horrorthriller'
de Volkskrant (★★★) 'Het sterkst als de kijker mag gissen naar het mysterie'
NRC (★★★★) 'Ishana Night Shyamalan toont voldoende filmisch talent'
The Guardian (★★) 'Clunky exposition and clumsy twists'

Black Tea (Abderrahmane Sissako)

Op haar trouwdag laat Aya, een jonge vrouw uit Ivoorkust, haar aanstaande voor het altaar staan. Ze vlucht naar Guangzhou in China, waar ze werk vindt in de theewinkel van Cai. Als Aya en Cai verliefd worden, blijft het verleden ze achtervolgen.

VPRO Cinema (★★) 'De acteurs hebben te weinig chemie'
de Volkskrant (★★) 'Sissako weet zich geen raad met zijn materiaal'
HUMO (★★½) 'De dialogen zijn helaas wat te kunstig'
The Hollywood Reporter 'It’s hard to care whether Aya and Cai will ever make it as a couple'

De mooiste dag (Appie Boudellah)

Schrijfster Jasmijn zit met een writersblock nadat ze een dodelijk ongeval veroorzaakte. Ze beseft dat ze zo niet verder kan met haar leven en neemt een vrij radicaal besluit. Zonder iemand iets te zeggen, pakt ze haar koffers en vertrekt naar Marokko waar de weduwnaar van het slachtoffer een hotel runt.

NRC (★★★) 'Lopendebandwerk, maar het werkt wel'
Veronica (★★★) 'Halverwege komt de film lekker op gang'

Salem (Jean-Bernard Marlin)

De 14-jarige Djibril leidt een gevaarlijk bestaan als bendelid in een sloppenwijk in Marseille. Zijn zwangere vriendin Camilla behoort tot een rivaliserende bende, de Crickets. Wanneer Djibril wordt gemanipuleerd een Cricket-lid te vermoorden, breekt er een oorlog tussen beide bendes uit.

de Volkskrant (★★) 'Intrigerende opzet, maar overtuigt niet'
NRC (★★★★) 'Opvallend goed acteerwerk door van straat geplukte acteurs'
HUMO (★★½) 'Verliest zijn kracht door de mystieke atmosfeer'
ScreenDaily 'Deserves attention for its ferocity and ambition'

Treasure (Julia von Heinz)

Ruth (Lena Dunham) neemt haar vader (Stephen Fry), een overlever van de Holocaust, mee op een roadtrip naar zijn geboorteland Polen. Hun generatiekloof en de cultuurclash die ze ondervinden in het post-communistische Polen van de jaren ’90 tonen hoe het zoeken naar verbinding niet alleen verdrietig hoeft te zijn.

de Volkskrant (★★★) 'Schurkt soms aan tegen de karikatuur'
NRC (★★★) 'Charmante verwerkingsfilm'
Variety 'A film with heart but no real teeth'
The Hollywood Reporter 'An inept, ill-made mess'

elke vrijdag