VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. het dromerige Toen we van de Duitsers verloren, een brute animatiefilm over eenhoorns en het Nederlandse drama Onder de blote hemel.

Toen we van de Duitsers verloren (Guido van Driel)

Het is de dag na de verloren wereldkampioensfinale tussen Duitsland en Nederland. Het is stil op straat en de stad heeft een flinke kater. Jonas loopt Daan tegen het lijf. Ze zijn allebei op zoek naar hun klasgenoot Karsten, ieder met een eigen reden.

VPRO Cinema (★★★★) 'Fraai drama, deels op eigen herinneringen gebaseerd'
de Volkskrant (★★★★) 'Zomerdag die zich in ieders geheugen nestelt'
NRC (★★★★) 'Perfecte balans tussen mysterie en alledaagsheid'
Filmkrant 'Beheerst en fraai gestileerd'

Unicorn Wars (Alberto Vázquez)

Schattige teddyberen worden gehersenspoeld om meedogenloos te doden in een heilige oorlog tegenover machtige eenhoorns. Wanneer twee broers, de gemene Azulín en de zachtaardige Gordi, een vermiste groep verkenners moeten vinden, begint een afdaling in de hel.

VPRO Cinema (★★★★) 'Vermakelijke correctie op idyllische animatiefilms'
NRC (★★★★) 'Stuur er niet per ongeluk uw kinderen heen'
New York Times 'Forcefully provocative, trying too hard to push buttons'

Onder de blote hemel (Lilian Sijbesma)

De tienjarige Elvie (Ylse Ringeling) woont met haar verstandelijk beperkte moeder Emma (Rifka Lodeizen) op een camping midden in de natuur. Terwijl de zomer op de camping losbreekt, broeit het tussen moeder en dochter.

VPRO Cinema (★★★) 'Nieuwkomer Ylse Ringeling is fantastisch als de strijdbare Elvie'
Trouw (★★★★) 'Mooie lichte film over een zwaar onderwerp'
NRC (★★★) 'Hier en daar oogt de film wat gekunsteld'
de Volkskrant (★★★) 'Ringeling draagt de film'

Upon Entry (Alejandro Rojas, Juan Sebastián Vasquez)

Diego en Elena reizen van Spanje naar de VS om een nieuw leven te beginnen. Op het vliegveld in New York worden ze tegen verwachting in direct meegenomen voor verhoor. Vol ongeloof belandt het koppel in een beklemmend inspectieproces.

VPRO Cinema (★★★★) 'Je zit 77 minuten op het puntje van je stoel'
NRC (★★★★) 'Manipuleert onze vooroordelen en lost ze ook in'
Volkskrant (★★★★) 'Even beklemmende als vindingrijk'
Filmkrant 'Gebouwd op eenvoud en rechtlijnigheid, dat is de kracht ervan'

Les trois mousquetaires: D'Artagnan (Martin Bourboulon)

Charles D'Artagnan (François Civil) wordt voor dood achtergelaten nadat hij een vrouw probeert te redden die wordt ontvoerd. Bij zijn terugkeer doet hij er alles aan om zijn aanvallers te vinden. Hij raakt verstrengeld in een oorlog waarbij het lot van Frankrijk op het spel staat.

de Volkskrant (★★★) 'Een aangenaam spektakel met prima acteurs'
The Times (★★★★) 'A gripping two hours of old-fashioned action cinema'
The Guardian (★★★★) 'Very enjoyable innocent pleasure'

Golda (Guy Nattiv)

6 oktober, 1973. Op Israëls heiligste dag Jom Kippoer lanceren Egypte, Syrië en Jordanië een gezamenlijke verrassingsaanval op het schiereiland Sinaï en de Golanvlakte. Compleet overrompeld moet premier Golda Meir (Helen Mirren), de ‘Iron Lady' van Israël, het dreigende gevaar zien af te wenden.

VPRO Cinema (★★★) 'Helen Mirren is fantastisch als Meir'
de Volkskrant (★★★★) 'Mirren overtuigt als de politicus die over lijken gaat'
The Guardian (★★) 'Dull, lifeless, superficial'

Happy Single (Anna van Keimpema)

Mollie (Jamie Grant) krijgt kriebels van de term ‘de ware.’ Wanneer ze in haar stamkroeg Otis (Juvat Westendorp) ontmoet en meer voelt dan ze wil toegeven, gaan haar alarmbellen af. Vrienden van Mollie proberen haar echter te overtuigen om de liefde een kans te geven.

VPRO Cinema (★★★) 'Charmante hoofdrolspelers en een paar ongemakkelijke situaties'

Il colibrì (Francesca Archibugi)

Als kind brengt Marco (Pierfrancesco Favino) de zomers van zijn jeugd door aan de Toscaanse kust. Daar groeit hij op, wordt hij verliefd en moet hij ook om leren gaan met een groot verlies. Als volwassen man probeert hij zijn evenwicht te vinden in een leven als arts, vader en ex-geliefde.

NRC (★★★) 'Net iets te melodramatisch'
De Morgen (★★) 'Heeft onvoldoende bouwstenen voor een pakkend drama'
HUMO (★★) 'Heeft de diepgang van een kopje oploskoffie'

elke vrijdag