VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. verrukkelijke Franse foodporno, een minimalistische 'romkom' uit Finland en Bradley Cooper als Leonard Bernstein.

Le pot-au-feu (Trần Anh Hùng)

Zintuigelijke film die zich afspeelt in het 19e-eeuwse Frankrijk en gaat over de ontluikende romance tussen de kokkin Eugenie en de fijnproever Dodin. Geïnspireerd op de roman  La Vie et la passion de Dodin-Bouffant, gourmet, uit 1924.

VPRO Cinema (★★★★) 'Verrukkelijke foodporno in een prachtig chateau'
NRC (★★★★) 'Alles spettert, schuimt en stoomt'
The Guardian (★★★) 'Juliette Binoche foodie romance is an invitation to drool'
Filmkrant 'Ode aan de Franse cuisine'

Fallen Leaves (Aki Kaurismäki)

Twee eenzame zielen treffen elkaar per toeval tijdens een doorsnee nacht in Helsinki. Beiden op zoek naar een eerste, enige en ultieme liefde van hun leven. Het samen bereiken van dit doel blijkt lastig door alcoholgebruik, verloren telefoonnummers en het niet kennen van elkaars gegevens.

VPRO Cinema (★★★★) 'Even simpel als charmant'
Trouw (★★★★★) 'Hartverwarmend'
NRC (★★★★) 'Zeer roerende romantische komedie'
The Guardian (★★★★) 'Deadpan Kaurismäki comedy with springtime in its heart

Maestro (Bradley Cooper)

Maestro is een liefdesverhaal over de levenslange relatie tussen de flamboyante Amerikaanse dirigent/componist Leonard Bernstein en Felicia Montealegre Cohn Bernstein. Bovenal is Maestro een ode aan het leven en de kunst.

VPRO Cinema (★★★) 'Wervelende biopic'
de Volkskrant (★★★★) 'Bijzonder expressief gefilmd'
AD (★★★) 'Meest geslaagd zijn de fragmenten uit zijn huwelijk'
The Guardian (★★★★) 'Bradley Cooper and Carey Mulligan make sweet music'

Please Don't Destroy (Paul Briganti)

Ben, Martin en John, drie jeugdvrienden en collega’s die liever lui dan moe zijn, nemen het op tegen haarloze beren, wanhopige parkbeheerders en een hypocriete sekteleider in de jacht op een kostbare schat, maar komen er al snel achter dat het opsporen van die schat niet hun grootste probleem is.

de Volkskrant (★★) 'Wil nooit echt grappig worden'
The Guardian (★) 'Please don’t watch'

elke vrijdag