De redactie van VPRO Cinema selecteerde de beste jeugdfilms op Netflix. Met onder meer schitterende en grappige animatiefilms uit Amerika, Japan en Europa, prachtige Nederlandse familiefilms en klassieke sprookjes.

Geschikt voor alle leeftijden

Brammetje Baas

Brammetje Baas (Coen van Overdam) is een zevenjarige jongen met bengelbenen en een levendige fantasie die zich verheugt op groep drie, waar hij Chinees hoopt te leren. Maar als hij daar op meester P. Vis (Rene Groothof) stuit, raakt die hoop snel vervlogen. Brammetje Baas, geschreven door Tamara Bos, is een fijne familiefilm, met gelaagde personages als belangrijkste troef. Brammetjes fantasiewereld krijgt gestalte door collageachtige animaties, mooie geluidseffecten en een voice-over waarin Bram zijn gedachtewereld soms iets te perfect weet te verwoorden.

De club van lelijke kinderen

In de toekomst draagt iedereen grijs en worden lelijke kinderen afgevoerd naar een ‘opfriskamp’. Paul (Sem Hulsmann), met flaporen, weet te ontsnappen en komt met twee vrienden in verzet tegen het koude bewind. Regisseur Jonathan Elbers bewerkte eerder het boek van Koos Meinderts uit 1987 tot zijn eindexamenproject voor de Filmacademie. Deze dystopische jeugdfilm heeft een enthousiaste cast: Roeland Fernhout is leuk als de glimlachende president die een rigide politiek voert. Liefdevol gemaakte film over discriminatie en burgerlijke ongehoorzaamheid met goed gekozen locaties.

Kiki's Delivery Service

Heks-in-opleiding Kiki verlaat op dertienjarige leeftijd haar ouderlijk huis – zoals de traditie voorschrijft – en belandt in het havenstadje Koriko. Nieuwe vrienden maken blijkt behoorlijk lastig te zijn, maar samen met haar praatgrage kat vindt ze al wel snel onderdak in een schattig bakkerijtje. Vliegend op haar bezemsteel begint ze een bezorgservice en beleeft ze de nodige avonturen. Humoristisch sprookje van de fameuze Japanse animatiestudio Ghibli, vol hartverwarmende scènes, vrolijke liedjes en prachtige observaties over eenzaamheid, geloven in jezelf en opgroeien. Regisseur Miyazaki (Princess Mononoke, Spirited Away) baseerde Koriko onder meer op de Zweedse steden Stockholm en Visby.

Het regent gehaktballen

Leuke animatiefilm van Phil Lord en Christopher Miller (The Lego Movie) over uitvinder Flint. Echt succesvol met zijn uitvindingen is hij niet, maar dat verandert als in zijn vissersdorpje door een recessie niets anders meer te eten is dan sardientjes en hij een machine bouwt die water verandert in voedsel. Als die machine in een wolkenpartij belandt regent het voedsel: pizza's, snoepjes en spaghetti met gehaktballen. Maar dan gaat het mis en valt er wel erg veel eten uit de hemel. Het (minder geslaagde) vervolg staat ook op Netflix.

Geschikt voor 6+

E.T.: The Extra-Terrestrial

Grootste kassucces uit de filmgeschiedenis - totdat Titanic het record brak - is een even komisch als meeslepend sprookje. Een jongetje neemt een bibberig, verdwaald buitenaards wezen in huis, maar moet het verbergen voor onbegrijpende volwassenen. Steven Spielbergs lofzang op de kinderlijke onschuld en hang naar avontuur bezorgt zelfs de meest sceptische kijker een brok in de keel. Tot veler verontwaardiging werd Spielberg bij de Oscars gepasseerd - ten faveure van Richard Attenboroughs Gandhi - maar er gingen wel prijzen naar Spielbergs vaste componist John Williams en naar de disciplines geluid en visuele effecten.

Ernest et Célestine

Goedaardige Franse animatiefilm naar de boeken van Gabrielle Vincent, over de ongemakkelijke vriendschap tussen een onhandige beer en een kordaat muisje. Ze leven in een wereld waarin muizen en beren op afstand van elkaar horen te blijven. Getekend in zachte kleuren en lijnen, in een stijl die op een tot leven gewekt prentenboek lijkt, bleek Ernest et Célestine een hit: de film van de makers van Panique au Village werd veelvuldig bekroond, met onder meer de Cinekid Award, een César en een Oscarnominatie.

Pom Poko

Volgens de Japanse folklore zijn wasbeerhonden (tanuki) ondeugende wezens die in staat zijn om van gedaante te wisselen. Zo kunnen ze in levenloze objecten veranderen, of zich voordoen als mensen. In deze wonderlijke, hilarische en vooral ook boze animatiefilm van Studio Ghibli-oprichter Isao Takahata (The Tale of the Princess Kaguya) vechten de dieren voor de bescherming van hun leefgebied, dat bedreigd wordt door grootschalige bouwprojecten. Zo plegen ze onder meer aanslagen op bouwvakkers — met behulp van hun magische scrotums — en proberen ze omwonenden angst aan te jagen door zich voor te doen als geesten.

De GVR / The BFG

Verfilming van Roald Dahls beroemde verhaal over het Britse weesmeisje Sophie en de vriendschap die ze sluit met een grote vriendelijke reus. Vriendelijk, omdat hij in tegenstelling tot de andere (en veel grotere) reuzen weigert kinderen op te eten. Dromerige, filosofische en soms een beetje kabbelende jeugdfilm, maar altijd onderhoudend. En, zoals we van regisseur Spielberg gewend zijn, met veel visuele flair verteld. De jonge actrice Ruby Barnhill is goed gecast als Sophie, maar de meesterzet is acteur Mark Rylance - begin 2016 nog Oscarwinnaar voor zijn bijrol in Spielbergs spionnenthriller Bridge of Spies - als BFG, de Big Friendly Giant uit de titel.

Klaus

De kans is groot dat je Klaus vanaf nu ieder jaar in december kijkt. Vanaf het eerste moment voelt het als een kerstklassieker, ook vanwege de animatiestijl die doet denken aan de handgetekende stijl van vroeger. Klaus gaat over Jesper, een rijkeluiszoontje die door zijn vader naar een afgelegen dorp wordt gestuurd om het postkantoor te runnen. De locals zijn echter te druk met hun eeuwenlange vete om post te versturen. Pas als Jesper een oude, bebaarde timmerman in het bos ontdekt, met een schuur vol speelgoed, weet hij het tij te keren.

De kleine prins

Verfilming van het wereldberoemde boekje De kleine prins is geslaagd juist omdat het geen letterlijke verfilming is, maar een vernuftige raamvertelling. Waarin een oude piloot in een fantasieloze, grijze wereld op zoek is naar iemand aan wie hij het verhaal van de kleine prins kan vertellen. Die vindt hij als een klein meisje en haar moeder naast hem komen wonen. Moderne computeranimatie wordt afgewisseld met ouderwetse stop-motion, wat wonderwel werkt. Als er al iets is aan te merken, is dat het wat al te avontuurlijke einde, waarin de poëzie van het begin te makkelijk wordt opgegeven voor een spannend slot.

The Lego Movie

Emmet (Chris Pratt) is een doorsnee Lego-mannetje dat per ongeluk wordt aangezien voor de redder van het universum. Met een legioen sidekicks moet hij de snode plannen van President Business (Will Ferrell) dwarsbomen. Regisseurs Lord en Miller hebben plotelementen uit The Matrix en andere populaire cultuur gesloopt, om daar met een ongebreidelde fantasie een wervelende animatiefilm van te bouwen, consequent vormgegeven in de blokkerige stijl van het speelgoed. De sprankelend geanimeerde film zit propvol geslaagde humor en heeft een vertederende boodschap.

My Neighbor Totoro

De inmiddels klassieke animatiefilm My Neighbor Totoro betekende de internationale doorbraak voor Studio Ghibli-oprichter Hayao Miyazaki, een van de beste en bekendste Japanse anime-regisseurs, die later een Oscar zou winnen voor Spirited Away (2001). In tegenstelling tot modernere anime is deze nog geheel met de hand getekend, beeldje voor beeldje, veelal door de meester zelf. Het verhaal gaat over twee meisjes die naar het platteland verhuizen om dichter bij hun moeder in het ziekenhuis te kunnen zijn en de geesten, Totoro's genaamd, in het nabijgelegen bos ontdekken. In de hele film komt geen slechterik voor.

Meester Kikker

De meester van Sita heeft een geheim: af en toe verandert hij in een kikker. Hij hoeft maar aan zo'n beest te denken en het kan al misgaan. Als de school een gemene nieuwe directeur krijgt met de veelzeggende achternaam Stork, loopt de meester serieus gevaar. Het geestige kinderboek van Paul van Loon (Dolfje Weerwolfje) werd door regisseur Anna van der Heide (Brammetje Baas) bewerkt tot een vrolijke, pretentieloze familiefilm vol oer-Hollandse decors. Dat het scenario soms wat rammelt valt dankzij de enthousiaste hoofdrolspelers nauwelijks op.

The Mitchells vs. the Machines

Briljante animatiefilm van producenten Phil Lord en Christopher Miller, het gouden duo dat eerder verantwoordelijk was voor The Lego Movie (2014) en Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018). Dit hilarische avontuur over een dysfunctioneel gezin dat de robotapocalypse moet zien te overleven heeft vooral veel gemeen met die laatste film: de animatiestijl is vernieuwend en radicaal, de humor absurdistisch en de helden van het verhaal zijn buitenbeentjes die ondanks al hun beperkingen boven komen drijven. Het slot is misschien wat sentimenteel, maar de weg ernaartoe is onvergetelijk.

The Tale of the Princess Kaguya

Bitterzoet sprookje van Grave of the Fireflies-regisseur Isao Takahata, over een oude bamboesnijder die een baby in een bamboespruit ontdekt. Hij voedt het meisje op, dat in wonderbaarlijk tempo opgroeit tot een prachtige prinses. Stilistisch een hoogtepunt in de animatiegeschiedenis: alleen al de wijze waarop met enkele penseelstreken een kruipende, klauterende en spelende baby op het doek wordt getoverd is van een grootse, aandoenlijke schoonheid. Geschikt voor kinderen vanaf zes jaar, maar vooral aanbevolen voor oudere kinderen, onder meer vanwege de lange speelduur (137 minuten).

Shaun het schaap: het ruimteschaap

Tweede speelfilm-spin-off van de populaire Aardman klei-animatieserie. Deze keer draaiend om Lu-la, een buitenaards vriendinnetje van Shaun het schaap, dat na een intergalactische joyride met een ’zoem-zoem’ de weg terug zoekt naar haar ‘po-poe’ en ‘mi-ma’. Meer dialoog – behalve schapengeblaat en hondengegrom – is er gewoontegetrouw niet. Visuele grappen en verwijzingen naar scifi-klassiekers des te meer, waarbij veel te grinniken valt. Enigszins zorgwekkend is wel dat Shauns anarchisme terrein verliest aan een überschattige blauwe emo-kleuter, en dat hun avonturen omlijst worden met mierzoete feelgoodpop.

Ulvesommer

De Noorse regisseur Peder Norlund won de publieksprijs op het Cinekid filmfestival van 2003 voor zijn spannende kinderfilm Ulvesommer ('Wolfzomer'). De twaalfjarige Kim probeert tijdens de vakantie van moeder de berg te beklimmen waarop haar vader ooit het leven liet. Ze valt en vindt gewond beschutting in een spelonk, die al bezet blijkt te zijn door een moederwolf. De interactie tussen dier en kind is geweldig echt. Norlund deed er dan ook alles aan om geschikte kandidaten te vinden. Hoofdrolspeler Braathen: 'Het was helemaal te gek om met een wolf te acteren. Ik was niet bang omdat ik thuis een Ierse wolfshond heb.'

Geschikt voor 9+

Arrietty

De piepkleine Arrietty en haar ouders wonen onder de vloer in een huis waar echte mensen leven. Ze voeden zich met een 'geleend' suikerklontje hier, een theeblaadje daar. Alles verandert wanneer Arrietty in de bovengrondse wereld wordt gezien door een jongen. Fraai gemaakte animatiefilm uit de vermaarde Ghibli studio; oprichter en meesteranimator Hayao Miyazaki (Spirited Away) liet de regie dit keer over aan debutant Yonebayashi, die verdienstelijk werk afleverde en de soundtrack liet maken door de Franse Cécile Corbel. De film was een grote hit in eigen land.

Buladó

Buladó speelt zich af op het platteland van Curaçao en vertelt het verhaal van de 11-jarige Kenza, die – sinds het overlijden van haar moeder jaren geleden – leeft met haar vader en opa. Vader is rationeel en wil dat Kenza Nederlands spreekt, terwijl opa juist spiritueel is en alleen Papiaments spreekt. De jonge Kenza stuitert een beetje tussen beiden heen en weer, maar is vooral erg eenzaam in het verdriet over haar verloren moeder. Prachtige, persoonlijke vertelling van regisseur Janga (Helium), die steeds de juiste toon weet te treffen en in de jonge Richards een fenomenale hoofdrolspeler heeft. Openingsfilm van NFF2020 en bekroond met het Gouden Kalf voor beste film.

Spirited Away

Fantastische animatiefilm van Hayao Miyazaki, de tekenmeester en regisseur van het mythische animatie-epos Princess Mononoke (1997). Spirited Away opent met een familie-uitje dat strandt in een verlaten pretpark waar de ouders van de tienjarige Chihiro prompt veranderen in enorme varkens. Het park blijkt een rustplek voor allerhande goden en geesten die hun tijd tussen de mensen achter de rug hebben. Chihiro leert de absurde regels van haar nieuwe, op wankel kapitalistische leest geschoeide wereld - samen met vriendje Haku - en transformeert van een doorsnee verwend meisje in een zelfverzekerde heldin. Best bezochte animatiefilm in thuisland Japan. Winnaar van een Gouden Beer en een Oscar.

Geschikt voor 12+

The Breadwinner

De elfjarige Parvana woont met haar vader, moeder, oudere zus en jongere broertje in Kabul. Ze helpt haar vader, een voormalige leraar, op de markt zijn spullen en zijn diensten te verkopen. Het leven is zwaar, vooral omdat de Taliban er genoegen in lijken te scheppen om voor iedereen het leven zo moeilijk mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door vader vanwege een kleinigheid in het gevang te werpen. Sterke en aangrijpende animatiefilm, niet geschikt voor al te jonge kijkers, waarin de zware thematiek wordt verbeeld in de prachtige tekenstijl. Oscarnominatie voor beste animatiefilm.

The Boy Who Harnessed the Wind

Verfrissend: een film voor een breed publiek, gesitueerd in Afrika, met alleen maar donkere acteurs. Dit regiedebuut van de Nigeriaans-Britse acteur Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave) is gebaseerd op de gelijknamige, autobiografische roman van William Kamkwamba. Het verhaal, over een puber uit Malawi die een plan bedenkt om zijn dorp te redden van de hongerdood, wordt geduldig en zonder opsmuk verteld, met alle ruimte voor de sympathieke, overtuigend gespeelde personages. Het slot wordt al min of meer verklapt in de titel, maar is evengoed hartverwarmend.

Little Women

Zoveelste verfilming van het wereldberoemde boek van Louise May Alcott weet desondanks een geheel eigen draai te geven aan het bekende verhaal over een verarmd bourgeois-gezin ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog. Aspirant-schrijver Jo (Saoirse Ronan), een van de vier zussen in het gezin, staat nog steeds centraal, maar regisseur Greta Gerwig (die ook het scenario schreef) toont opvallend veel begrip voor de ambitieuze Amy (Florence Pugh), die in vorige versies steevast de ‘foute zus’ was. Genomineerd voor zes Oscars, waaronder – zeer terecht – voor beste hoofdrol (Ronan) en beste bijrol (Pugh)

Nightbooks (Boeken van de nacht)

Net wanneer horrorfan Alex het schrijven van enge verhalen heeft afgezworen, wordt hij gevangengenomen door een heks. En wat moet hij juist doen om in leven te blijven? Elke avond een nieuw zelfgeschreven verhaal voorlezen. Het griezelsprookje Nightbooks giet bekende jeugdthematiek rondom zelfacceptatie in een nieuw Hans en Grietje-jasje, zonder daar zelf veel nieuws aan toe te voegen. Vooral geslaagd als visueel imponerende ode aan verhalenvertellers en een aanrader voor de jongere horrorfans. Met een fijne schurkenrol van Krysten Ritter als modieuze heks op roze plateauzolen.

Princess Mononoke

Terwijl hij probeert een paar kinderen uit zijn dorp te redden van een dol geworden, monsterlijk zwijn raakt de jonge Ashitaka besmet met een geheimzinnige ziekte. Op zoek naar genezing belandt hij midden in de strijd tussen een geheimzinnige prinses en een geïndustrialiseerde gemeenschap. Een oorlog waarin boswezens het opnemen tegen vuurwapens. Dit prachtige, ambachtelijk gemaakte eco-sprookje is misschien wel Miyazaki's beste film, beter nog dan het Oscarwinnende Spirited Away (2001), vanwege de fijne, niet drammerige boodschap, het meeslepende verhaal en niet in de laatste plaats vanwege alle levensechte, boeiende personages.

Meer filmtips voor Netflix