De redactie van VPRO Cinema tipt de allerbeste horrorfilms op Netflix. Met onvergetelijke klassiekers, angstaanjagende arthouse en onbekende pareltjes.

Les affamés

Na een uitbraak van een zombie-epidemie zijn er nog maar een paar overlevenden in de bossen van Quebec. Een klein groepje doodgewone mensen zoekt naar een veilige plek. Interessante variant op het genre: mensen die besmet zijn veranderen niet van uiterlijk. Wel worden ze aangetrokken door geluid en stoten ze een door merg en been dringend gekrijs uit. Het wordt allemaal heel fraai in beeld gebracht. Een bijzonder sfeervolle en geslaagde zombiefilm.

Annihilation

Radicale sciencefiction-horrorfilm van Ex Machina-regisseur Garland, die het gelijknamige boek van Jeff VanderMeer omvormde tot een ambitieuze, provocerende en volstrekt originele combinatie van gedachte-experiment, filosofische parabel en psychologische horror. Held van het verhaal is bioloog Lena (Natalie Portman), die samen met vier andere vrouwen een expeditie onderneemt naar 'the shimmer': een mysterieus gebied dat zich steeds verder uitbreidt en de gehele aarde dreigt op te slokken. Volgens Paramount Studios te 'intelligent en moeilijk' voor een groot publiek, waardoor Annihilation in Nederland direct op Netflix verscheen.

Apostle

De zus van Thomas Richardson (Dan Stevens) wordt begin twintigste eeuw ontvoerd door een geheimzinnige cultus, er wordt losgeld geëist. Thomas mengt zich onder de volgers van hun leider (Michael Sheen) en reist af naar een gehucht in landelijk Wales om z'n zus te bevrijden. Scenarist/regisseur Gareth Evans maakte eerder de bejubelde, uitzinnige actiefilm The Raid, maar begint hier rustig. Hij neemt de tijd om een beklemmend beeld van een hechte gemeenschap van gelovigen neer te zetten. En dan vloeit het eerste bloed, en werkt hij langzaam toe naar een - wel heel erg - gruwelijke finale. Sfeervol, spannend, extreem bloederig.

Army of the Dead

Een legerkonvooi laat per ongeluk een zombie los in de woestijn van Nevada. Las Vegas valt vervolgens ten prooi aan het zombievirus, maar wordt door de afgelegen ligging snel vergrendeld. Profiteurs ruiken hun kans en een team onder leiding van huurling Scott (Dave Bautista) heeft 32 uur de tijd om 200 miljoen dollar uit een ondergrondse casinokluis te halen. Ze worden echter flink gehinderd door ‘alfazombies’, een heuse zombietijger en de dreiging van een atoombom. Regisseur Snyder tuigt binnen het uitgekauwde genre een extravagant spektakelstuk op, dat liefst tweeënhalf uur blijft boeien. Deze liefdesbaby van Dawn of the Dead en Den of Thieves is daarmee pretentieloos pulpvermaak in optima forma.

Us

De Wilsons gaan op vakantie naar de plek waar de moeder (gespeeld door Lupita Nyong’o uit Black Panther) als klein kind een traumatische ervaring had. Een ongelooflijk slecht idee natuurlijk, want in geen tijd staat een geheel in rode overalls gehuld gezin voor hun deur. Dat er precies zo uitziet als de Wilsons. Opvolger van horrorsensatie Get Out is minder gelaagd – en ook minder geslaagd – dan zijn voorganger, maar het verhaal (waar je achteraf niet te veel over na moet denken) is van begin tot eind onderhoudend en wordt door Peele soepel verteld.

Lees hier onze special over Us

Bone Tomahawk

In een slaperig prairiestadje wordt Samantha (Simmons) ontvoerd door ‘Troglodytes’, enge kannibalen uit de heuvels. Haar man Arthur (Wilson) trekt er met sheriff Hunt (Russel) en nog twee metgezellen op uit om haar te vinden. Debuterend regisseur Zahler houdt de mythische - en zeer bloeddorstige - kannibalen zo lang mogelijk uit beeld en bouwt de spanning op door te focussen op de (sterke) dialogen. Het resultaat is een verrassend geslaagde mix van horror en western dat ondanks sterk acteerwerk toch wat in elkaar zakt op het eind.

Cargo

Ambitieuze variatie op het zombiegenre over gezin (man, vrouw, baby’tje), dat in de Australische outback uit de greep probeert te blijven van de geïnfecteerden (ze worden in de film nooit zombies genoemd). Terwijl de witte Australiërs onderling weinig solidariteit vertonen, trekken de Aboriginals juist naar elkaar toe. Co-regisseur Yolanda Ramke schreef ook het scenario, wat wellicht verklaart waarom de nadruk in Cargo meer op uiteenvallende relaties ligt, dan op vleesetende ondoden. Martin Freeman (The Office, Sherlock) is weer fantastisch als Andy, een gewone burger in een ongewone situatie.

The Conjuring 2

Ed en Lorraine Warren zijn Amerikaanse paranormaal onderzoekers die naar Londen afreizen om een alleenstaande moeder te helpen: niet alleen haar huis heeft een vreemde sfeer, een van haar kinderen is mogelijk ook bezeten. Vervolg op de goed ontvangen horrorfilm uit 2013 waarmee regisseur James Wan zich na Saw en Insidious opnieuw onderscheidde als een gedreven genrekenner. Verontrustende film moet het minder van snelle effecten hebben dan van een slim opgebouwde enge sfeer. Prima hoofdrollen van Farmiga en Wilson.

Mandy

Wraakfilms waarin Nicolas Cage door het lint gaat zijn er genoeg, maar dit psychedelische horrorfestijn is wel een categorie apart. Cage speelt houthakker Red, die in een duister sprookjesbos woont met zijn vriendin Mandy. Nadat zij wordt ontvoerd door een sekte die bescherming geniet van een demonische motorbende, zet Red bewapend met een kruisboog en hakbijl de aanval in. Het bloedbad dat volgt is aan de voorspelbare kant, maar de in metal gedrenkte fantasykitschwereld van regisseur Cosmatos is volstrekt origineel, en Cage’ furieuze energie kwam zelden zo goed tot z’n recht. Met uiterst effectieve muziek van Jóhann Jóhannsson, die nog voor de release overleed.

Don't Breathe

Drie jonge dieven besluiten een blinde oude man te beroven die volgens geruchten een miljoen dollar heeft verstopt in zijn huis. Eenmaal binnen blijkt de oude man echter een stuk minder fragiel dan ze hadden ingecalculeerd. In plaats van op zoek te gaan naar de vermeende buit zal het drietal alles op alles moeten zetten om heelhuids buiten te geraken. Met deze simpele opzet weet regisseur Fede Alvarez – mede door slim camerawerk en geluid – enorme spanning op te bouwen, waarbij elke stilte dodelijk aanvoelt. Vervolgens zit je als kijker al snel bijna net zo verlegen om op adem te komen als de hoofdpersonen.

Gerald's Game

Om hun uitgedoofde seksleven weer wat pit te geven, gaan Jessie en Gerald naar hun afgelegen zomerhuisje. Ze nemen spannende lingerie en viagra mee. En, op Geralds verzoek, ook handboeien. Maar terwijl Jessie vastgeketend ligt op het bed, overlijdt Gerald aan een hartinfarct. Het sleuteltje ligt buiten bereik. En ze begint ook nog te hallucineren. Spannende, intelligente en effectieve horror, waarin de akeligste scènes niet de bloederigste zijn. Carla Gugino is uitstekend als damsel in distress, Bruce Greenwood is ook prima als haar hufterige echtgenoot. Gebaseerd op een verhaal van Stephen King.

His House

Na gevlucht te zijn uit het door oorlog verscheurde Zuid-Soedan, belandt Bol Majur samen met zijn vrouw Rial in een asielzoekerscentrum in Engeland. Hun dochter heeft de overtocht niet overleefd. De twee krijgen een krakkemikkige arbeiderswoning toegewezen, waar ze al snel worden geteisterd door duistere krachten. Met dit sterke en maatschappijkritische debuut presenteert regisseur Remi Weekes een relevante twist op de klassieke spookfilm. Een hartverscheurend en ijzingwekkend horrorverhaal over traumaverwerking en de worstelingen rondom culturele assimilatie, verteld vanuit het perspectief van vluchtelingen.

#Alive

Gamer Joon-woo is alleen thuis wanneer de chaos uitbreekt: een mysterieus virus verandert mensen in kannibalistische monsters. Met een gebarricadeerde voordeur en een snel slinkende proviand probeert de millennial te overleven. Al snel is hij de wanhoop nabij. Een weinig vernieuwende zombiefilm uit Zuid-Korea over het belang van menselijke connecties in tijden van isolatie. Maar anders dan de titel doet vermoeden, wordt sociale media als thema onvoldoende uitgewerkt. Toch vermaakt #Alive zeker met knappe actiescènes, genoeg bloeddorstige zombies en Yoo Ah-in (Burning) als knullige protagonist.

The Lure

In het Warschau van de jaren tachtig ontdekken twee zeemeerminzussen de mensenwereld. Een wereld vol verlokkingen waar de zusjes zich op eigen manier aan toegeven: de een wordt verliefd, de ander kannibalistisch. En dat terwijl ze als duo optreden in een neon-verlichte nachtclub en de kijker trakteren op een visueel liedjesspektakel. Bijzonder speelfilmdebuut van Agnieszka Smoczynska, waarin een musical gecombineerd wordt met vleugjes horror en coming of age-drama. Een verleidelijk en duister sprookje, geworteld in Hans Christian Andersens De kleine zeemeermin.

Under the Shadow

Eind jaren tachtig. De Teheraanse Shideh heeft het niet makkelijk. De oorlog tussen Iran en Irak heeft haar woonwijk bereikt, haar man moet weg naar het front, ze mag haar studie medicijnen niet afmaken omdat ze ooit politiek actief was, en de relatie met haar dochter Dorsa laat ook te wensen over. En alsof dat nog niet genoeg is beginnen ook geruchten over djinns, kwaadaardige geesten, de kop op te steken. Zeer sterke, intelligente en griezelige horror levert en passant stevige kritiek op politiek-religieus fanatisme. BAFTA voor het beste debuut.

Lees ook: 'Onconventionele horror double bill op Netflix'

Speel mee met de VPRO Cinema horrorbingo!

Organiseer je een horrormarathon voor Halloween? Speel dan mee met de enige echte VPRO Cinema horrorbingo!

Je kan de vier bingokaarten hier als .zip downloaden.
Of download de kaarten hieronder afzonderlijk:

Meer tips voor Netflix

Zoek je meer tips voor Netflix? Kijk op deze pagina​ voor eerdere artikelen in deze serie.