Eye Filmmuseum is in 2021 gestart met de Eye Film Player: een streamingplatform waar films uit de collectie te zien zijn. Een deel van dat aanbod is gratis, voor andere films moet een kleine vergoeding worden betaald. Iedere maand tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Eye Film Player. Met deze maand onder andere prachtig gerestaureerde films van Wong Kar Wai.

2046 van Wong Kar Wai (€)

2046 is Wongs officieuze vervolg op het amoureuze kunststuk In the Mood for Love (ook te zien op de Eye Film Player, zie verderop op deze pagina). De titel staat wisselend voor een jaar en een plaats en symboliseert een gesteldheid van permanent verlangen. Eind jaren '60 werkt Hongkongse schrijver Chow (Leung) aan een sciencefictionverhaal waarin herinneringen kunnen worden herleefd in 2046, het jaar waarin niets verandert. Chow werkt in een bedompte hotelkamer, nummer 2047, pal naast de kamer waar zijn geliefde verbleef en waar zijn geliefden zullen verblijven. Versmolten feit en fictie over de verwoestende kracht van de romantische geest. De duizelende cameravoering is wederom van Wongs vaste verbeelder Christopher Doyle.

Andrey Tarkovsky. A Cinema Prayer van Andrey A. Tarkovskiy (€)

Poëtische documentaire over de Russische cineast Andrej Tarkovski. Zoon Andrej Tarkovski Jr. verweeft iconische scènes van zijn vader met nieuwe beelden, gedichten van opa Arseni, foto’s uit het familiearchief, en eerder ongebruikt audio- en beeldmateriaal uit interviews met Tarkovski zelf. Weinig nieuwe inzichten voor hartstochtelijke liefhebbers, en nieuwbakken fans valt aan te raden het bescheiden, maar imposante oeuvre van de filmmaker eerst tot zich te nemen. Want dan wacht een droomachtige, liefdevolle en onvoorwaardelijke ode van een zoon aan zijn vader.

The Forbidden Reel van Ariel Nasr

De in 2019 verschenen documentaire The Forbidden Reel toont hoogtepunten uit vijftig jaar Afghaanse filmgeschiedenis en plaatst die met makers, acteurs en activisten in context. Rijk geïllustreerd met scènes uit het zwaar verdedigde filmarchief, dat tot nu toe (2021) uit handen van de Taliban wist te blijven. De documentaire, die ruim twee uur lang blijft boeien, onderstreept het belang van visuele herinneringen in een continu veranderend land, en laat zien dat de geschiedenis van Afghanistan meer te bieden heeft dan geweld en onderdrukking.

Een fotograaf filmt Amsterdam van Ed van der Elsken

Fotograaf en cineast Ed van der Elsken maakte in de zomer van 1982 te voet, met de auto en met het vliegtuig een mooi tijdsbeeld van het centrum van Amsterdam. Te voet met de camera aan een rolstang van zijn Mini Moke-buggy toont Van der Elsken het straatleven waar allerlei Amsterdammers langslopen: punkers, straatmuzikanten, dames met mooie outfits, ouderen, fietsende meiden. Met de auto wordt de kijker meegenomen door de bekende straten van Amsterdam en met het vliegtuig zien we het centrum van bovenaf. Tijdens het filmen geeft van der Elsken vermakelijk en soms bijdehand commentaar. Een prachtige stadssymfonie.

In the Mood for Love van Wong Kar Wai (€)

'Mood' is alles voor filmmaker Wong. Zijn twee hoofdpersonages, Chow Mo-wan (Tony Leung) en Su Li-zhen (Maggie Cheung), wonen anno 1962 naast elkaar in Hongkong; ze vallen op elkaar, zijn 'in de stemming voor liefde', maar zullen dat niet uitbuiten. Wong slaagt erin de onvervulde liefde sensueel, puur en intrigerend op het scherm te krijgen. Hij wordt daarbij geholpen door zijn hoofdrolspelers: twee van de grootste sterren van Azië, een mooie man en een mooie vrouw die iedereen zou willen zien zoenen. De film won een César voor beste buitenlandse film en in Cannes de Grand Prix technique.

Jonge harten van Charles Huguenot van der Linden en Heinz Josephson

Tegenover de populaire 'Jordaanfilms' wilden Huguenot van der Linden en Josephson (met geld van een erfenis van de eerste) een film van beter niveau maken. Zij trokken met een groep jonge acteurs en actrices naar Texel, waar prachtige sfeerbeelden van branding en wolkenluchten (camerawerk van Otto van Neijenhoff) het verhaal omlijsten van de jonge, bij haar afwezige man weggelopen vrouw, die zich aansluit bij een groep onbezorgd kamperende studenten. Een technisch gave film, een charmant drama dat met kop en schouders uitsteekt boven de gemiddelde Nederlandse speelfilm van die tijd. Huguenot van der Linden maakte na WO II erg goede korte films en kreeg in 1972 een Oscar voor This Tiny World.

Maurice van James Ivory (€)

Na het succes van hun E.M. Forster-verfilming A Room with a View (1985) durfden producent Ismail Merchant en regisseur James Ivory zich ook aan Forsters omstreden roman Maurice te wagen. Het titelpersonage is een Cambridge-student die vlak voor de Eerste Wereldoorlog een romance beleeft met medestudent Clive. Terwijl Clive op den duur kiest voor een heterobestaan, besluit Maurice zijn geaardheid te omarmen. Oprecht, intelligent kostuumdrama was destijds baanbrekend vanwege de vrijmoedige, positieve verbeelding van homoseksualiteit. Ironisch, want makers Merchant en Ivory, 44 jaar lang geliefden, hielden hun eigen relatie altijd geheim.

Playtime van Jacques Tati (€)

In dit meesterwerk binnen zijn bescheiden oeuvre belicht Jacques Tati met grote vrolijkheid de keerzijde van moderne technologie. Zijn vaste personage Monsieur Hulot (hoedje, pijp, iets te korte broek) raakt verstrikt in het Parijs van de jaren zestig, waar grootse glimmende gebouwen, drukte en nieuwe snufjes het leven ingewikkeld en anoniem maken. Prachtige beeldgrappen werden met immense nauwkeurigheid van de meester in scène gezet en blíjven leuk. De productie, die jaren duurde en waarvoor Tati een stukje stad ('Tativille') nabouwde, betekende het faillissement van de regisseur toen de film flopte. Inmiddels staat Playtime steevast op menig klassiekerslijstje.

Wan Pipel van Pim de la Parra

De creoolse economiestudent Roy keert na vijf jaar terug naar Suriname, omdat zijn moeder op sterven ligt. Daar raakt hij er steeds sterker van overtuigd dat hij thuishoort in zijn geboorteland. Een dappere, warme poging van De la Parra om iets over zichzelf en zijn Surinamerschap te vertellen met een goede, overtuigende rol van Borger Breeveld, en een verrassende Gangaron Panday als de Hindoestaanse Rubia. In 1976 werd Wan Pipel in Nederland matig ontvangen, en kostte veel meer dan er binnenkwam, maar geldt nog altijd als dé speelfilm over De la Parra’s geboorteland Suriname.

Eye Film Player

De Eye Film Player is een streamingdienst waarmee je een groeiende selectie films uit de collectie van Eye Filmmuseum kunt bekijken. Veel van de films op de Eye Film Player (Nederlandse speelfilms, documentaires en klassiekers uit de wereldcinema) zijn gratis te bekijken, zonder account. Voor de huurfilms betaal je een klein bedrag ter vergoeding van de makers en rechthebbenden.

Zie: player.eyefilm.nl