VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a de zevende Mission: Impossible film, een animatie-avontuur uit Noorwegen en de nieuwste familiefilm van Pixar.

Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One (Christopher McQuarrie)

In Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One beginnen Ethan Hunt (Tom Cruise) en zijn IMF-team aan hun gevaarlijkste missie tot nu toe: het opsporen van een angstaanjagend nieuw wapen dat de hele mensheid bedreigt, voordat het in verkeerde handen valt.

VPRO Cinema (★★★★) 'Weergaloze stunts en actiescènes'
NRC (★★★★) 'Alles voelt creatief, nieuw, groots en echt'
Empire (★★★★) 'An endlessly thrilling, continuously propulsive beast'
The Guardian (★★★★) 'Tom Cruise is still taking our breath away'

Elemental (Peter Sohn)

In megastad Element City leven de vier elementen (vuur, water, aarde en lucht) al jaren samen. Vreedzaam, maar ook veilig apart. Daar komt verandering in wanneer de vurige Ember en waterman Wade tegen alle verwachtingen in verliefd worden op elkaar, en ook nog eens samen de stad moeten zien te redden.

VPRO Cinema (★★★) 'Weet tegen het einde emotioneel te raken'
de Volkskrant (★★★) 'Verre van briljant, maar een complete miskleun is het zeker niet'
The Guardian (★★★) 'Decent family entertainment'

Clean (Lachlan Mcleod)

Sandra Pankhurst werkte als drag queen en sekswerker en begon uiteindelijk in de jaren negentig haar eigen schoonmaakbedrijf. Sandra en haar team maken de plekken schoon waar anderen hun handen niet aan willen branden, zoals plaatsen delict, zelfmoordlocaties en de huizen van mensen met een verzamelstoornis.

Trouw (★★★★) 'Indrukwekkende documentaire'
NRC (★★★) 'Pankhurst is razend interessant'
The Guardian (★★★★) 'Unsensational documentary about an extraordinary life'

Atlantide (Yuri Ancarani)

In waterstad Venetië hebben opgeschoten tieners als Daniele geen opgevoerde brommers maar razendsnelle speedbootjes, ‘barchini’ – die zijn hun alles. De gespierde, zongebruinde jongens bekrassen de houten meerpalen van de stad met hun initialen en de maximumsnelheden die ze uit hun machines hebben weten te persen.

de Volkskrant (★★★★) 'Beeldschone ode aan Venetië'
De Filmkrant 'Mijmerend en artistiek inventief portret'
NY Times 'Disproportionately favors impressionism over substance'

Dogborn (Isabella Carbonell)

Dakloos en onzichtbaar – het is voor de tweeling een constante strijd om te overleven. Terwijl ze dromen van een echt huis, komt er een onverwachte baan als koerier op hun pad. Maar wanneer de goederen verschijnen in de vorm van twee jonge meisjes, ontstaat er een breuk tussen broer en zus.

de Volkskrant (★★★★) 'Legt de motieven van hoofdpersonages nooit op een presenteerblaadje'
NRC (★★★) 'Vrijwel elke scène baadt in gekleurd licht'
Filmkrant 'Een film die je boos maakt, maar op wie of wat?'

Le paradis (Zeno Graton)

De zeventienjarige Joe staat op het punt om vrij te komen uit een detentiecentrum voor minderjarigen. Wanneer de rechter zijn vrijlating goedkeurt kan hij zelfstandig gaan wonen, iets waar hij hevig naar verlangt. Maar zijn aanstaande vrijheid wordt bemoeilijkt door de komst van een nieuwe gevangene, met wie Joe een hechte band krijgt.

NRC (★★★) 'Toont niet de hel van de gevangenis, maar de schoonheid van intimiteit en kunst'
Filmkrant 'Klein verhaal dat vooral blijft hangen door zijn lieflijkheid'

Quand tu seras grand (Andréa Bescond en Éric Métayer)

Yannick is verzorger in een woonzorgcentrum. Ondanks de werkdruk en de budgettaire beperkingen, blijft hij zich over de ouderen ontfermen met een aanstekelijk humeur en de nodige humor. Maar wanneer hij gedwongen wordt de eetzaal te delen met jonge leerlingen van de school in de buurt en hun begeleidster, wordt de situatie nog ingewikkelder.

de Volkskrant (★★★) 'Rommelig, maar charmant monument voor de mensen in de zorg'
Filmkrant 'Lijkt opvallend weinig geïnteresseerd in zijn personages op leeftijd'

Astolfo (Gianni Di Gregorio)

De goedhartige Astolfo besluit zijn intrek te nemen in een oud adellijk maar vervallen paleis, het laatste overblijfsel van zijn familiebezit in een afgelegen dorp in de Abruzzen. Wanneer zijn neef langskomt en hem voorstelt aan Stefania, een charmante en gulle vrouw van zijn eigen leeftijd, is Astolfo al snel verliefd en worstelt hij met zijn gevoelens.

Trouw (★★★) 'Kruising van schelmenverhaal en romantische komedie'
de Volkskrant (★★) 'In eerste instantie een plezierig uitstapje'

elke vrijdag