Wanneer familieman Eghbal 's avonds laat bij een garage belandt, meent garagehouder Vahid in hem zijn vroegere gevangenisondervrager te herkennen. Vahid ontvoert Eghbal en een dollemansrit door de halve stad volgt, om mede-ex-gevangenen om een second opinion te vragen.
VPRO Cinema (★★★★) 'Absurdistisch, woedend én bespiegelend traktaat'
de Volkskrant (★★★★★) 'Het is grappig, tot het zijn doel raakt'
De Morgen (★★★★★) 'Panahi toont zich even scherp als slim'
The Guardian (★★★★) 'Might be Panahi's most emotionally explicit film yet'
VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. Gouden Palm-winnaar It Was Just an Accident, een biografisch drama over een Amerikaanse vechtsporter en een gewaagde muziekdocu over een ninetiesband.
It Was Just an Accident (Jafar Panahi)
The Smashing Machine (Benny Sadie)
Biografisch drama over de Amerikaanse worstelaar Mark Kerr (Dwayne Johnson), die eind jaren negentig furore maakt als meedogenloze vechtsporter, wat hem de bijnaam The Smashing Machine oplevert.
VPRO Cinema (★★★★) 'Actieheld Dwayne ‘The Rock’ Johnson is de ideale hoofdrolspeler'
de Volkskrant (★★★) 'Na het zoveelste bloedige gevecht worden de scènes wat soortgelijk'
NRC (★★★) 'Kerr blijft helaas wat cartoonesk'
Empire Magazine (★★★★) 'A deeply human portrait of a deeply contradictory figure'
Pavements (Alex Ross Perry)
Muziekdocumentaire over nineties alt-rockband Pavement. Terwijl de kijker via archiefmateriaal en interviews de groep leert kennen, wordt ondertussen gewerkt aan een musical, een museum en een biopic over de band.
VPRO Cinema (★★★★) 'Een van de vreemdste muziekdocumentaires in jaren'
de Volkskrant (★★★★) 'Kleurrijke, chaotische ontploffing'
The Guardian (★★) 'Four concepts placed on top of each other'
Filmkrant 'Allemaal min of meer echt, en toch ook weer niet'
Predator: Badlands (Dan Trachtenberg)
Dek, een onderdeurtje van de Predator-stam, wil zich aan zijn veeleisende vader bewijzen en gaat naar de gevaarlijke planeet Genna om de onoverwinnelijke Kalisk te verslaan. Maar eenmaal op Genna loopt niets als gepland.
VPRO Cinema (★★★) 'Onderhoudende film, maar lijkt wel geschreven door AI'
The Guardian (★★) 'Kept from flatlining by Elle Fanning’s effortless charm'
Filmkrant 'Film over Predator zonder masker krijgt nooit echt een eigen gezicht'
National Anthem (Luke Gilford)
De 21-jarige Dylan is een gevoelige jongen die met losse jobs de kost verdient voor zijn alcoholistische moeder en jongere broertje. Als hij door een klus op een ranch de jonge trans vrouw Sky ontmoet, nodigt ze hem uit voor een rodeoweekend, dat onvergetelijk blijkt.
VPRO Cinema (★★★) 'Over the top idyllisch, melodramatisch en sexy'
Trouw (★★★) 'Viert mensen die hun plek op de wereld hebben gevonden'
Parool 'Soms wat te utopische, maar vooral ook tedere verkenning'
Filmkrant 'Het tegenovergestelde van veel queer films'
Augurk aan Zee (Frank Lammers)
Als de 45-jarige Amsterdamse augurkenpotvuller Patrick van zijn onbekende Bonairiaanse vader op het eiland een vakantieresort erft, lijkt dat iets te mooi om waar te zijn. Vervolgens laat Patrick zich eerst voor een hele hoop karretjes spannen voor hij zelf de touwtjes in handen neemt.
VPRO Cinema (★★) 'Voor een komedie blijft Patricks late coming of age te vlak en plat'
de Volkskrant (★★) 'Veel aandacht besteed aan hoeveel poepgrappen je kunt maken'
NRC (★★) 'Vooral een boertige klucht, met gemakzuchtige humor'
Filmkrant 'Aangeprezen als een "zoetzure komedie", maar smaakt naar ingelegde brokjes kots'
The Kiss of the Grasshopper (Elmer Imanov)
Bernard, een stoïcijnse schrijver van middelbare leeftijd, woont in een penthouse met uitzicht over Keulen, samen met een schaap. Als zijn vader, met wie hij een zeer nauwe band onderhoudt, door een overval in het ziekenhuis belandt, staat zijn al wiebelige werkelijkheid op instorten.
de Volkskrant (★★★★) 'Enkele van de gedenkwaardigste beelden van het jaar'
NRC (★★★★) 'Zit vol vreemde en vervreemdende scènes'
Trouw (★★★) 'Is niet het raadsel dat hij graag wil zijn'
Parool 'De kijker moet zijn weg vinden in het verhaal'
DJ Ahmet (Georgi M. Unkovski)
Wanneer de vijftienjarige Ahmet, een herderszoon uit een conservatief dorp in Noord-Macedonië, bij toeval stuit op een illegale nachtelijke rave, gaat er een wereld voor hem open. Met een tractor als boombox creëert hij vervolgens zijn eigen dansvloer.
NRC (★★★) 'Fraaie tekening van de warme verhouding tussen Ahmet en zijn gevoelige broertje'
de Volkskrant (★★★) 'Heeft duidelijk het hart op de goede plek'
Het Parool 'Thematisch blijft het te vlak'
Filmkrant 'Volgt netjes het stramien van de feelgood'
The Occupant (Hugo Keijzer)
Wanneer haar zus op sterven ligt, probeert geoloog Abby zo snel mogelijk vanuit Georgië naar huis te reizen. Maar tijdens haar vlucht stort de helikopter neer in de ijzige wildernis. Alleen en uitgeput moet ze zien te overleven in de kou.
Trouw (★★★) 'Overlevingsfilm, sciencefictionthriller en emotioneel familiedrama ineen'
de Volkskrant (★★) 'Visueel fraaie momenten, maar één geheel wil het niet worden'
Perfectly Imperfect (Appie Boudellah)
Nicky (Yolanthe Cabeau) is als actrice en model gewend aan de spotlights en de schijn van perfectie. Nadat haar laatste film flopt, krijgt ze nog één kans om terug te keren in de modewereld waar ze ooit begon. En dan wordt ze zwanger.
Er zijn nog geen recensies verschenen over Perfectly Imperfect
meer tips voor de bioscoop
veel gelezen
-
- Netflix-tips: The Birdcage en Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery
- De vijftig beste films op Netflix
- Sentimental Value: wervelend familiedrama over oude regisseur en zijn dochters
- Recensies: Sentimental Value, Julian & Eternity
- In de fantastische zwarte komedie The Last Viking liggen pijn en humor dicht bij elkaar