VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van de nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a. een Amerikaanse thriller over klimaatactivisme, een geslaagde Australische horrorfilm en een ijzersterk speelfilmdebuut uit Costa Rica.

How to Blow Up a Pipeline (Daniel Goldhaber)

Een groep jonge klimaatactivisten probeert een olieleiding in Texas op te blazen. Gebaseerd op het controversiële manifest van Andreas Malm, dat pleit voor sabotage als noodzakelijk onderdeel van ecoactivisme.

VPRO Cinema (★★★★)  'Veel meer dan alleen klimaatacitvisme'
de Volkskrant (★★★) 'Uitstekend geacteerde en zenuwslopende ecothriller'
NRC (★★) 'Alleen bedoeld voor gelijkgestemden'
The Guardian (★★★★) 'Explosively Tarantino-esque eco thriller'

Talk to Me (Danny Philippou, Michael Philippou.)

Sophie spoort haar vriendin aan om mee te gaan naar een sceance met een mysterieuze gebalsemde hand. Het duurt niet lang of de vriendinnen raken verslaafd aan de adrenaline-rushes die gepaard gaan met het mysterieuze contact.

VPRO Cinema (★★★★) 'Slaagt er in de kijker bij de keel te grijpen'
de Volkskrant (★★★★) 'Een zowel beklemmende als gruwelijke horrorfilm'
NRC (★★★) 'Veelbelovend debuut, met teleurstellend laatste half uur'
The Guardian (★★★★) 'Terrific creepy-hand horror'

Tengo sueños eléctricos (Valentina Maurel)

De ouders van Eva liggen in een scheiding. Dat gaat niet zonder slag of stoot. Eva verkiest namelijk de avontuurlijke maar gevaarlijke leefomgeving van haar labiele vader en diens kunstzinnige vrienden boven het veilige thuis dat haar moeder haar biedt. 

VPRO Cinema (★★★★) 'IJzersterk speelfilmdebuut'
de Volkskrant (★★★★) 'Gaat van tragisch naar luchtig en terug'
NRC (★★★) 'Oververhit en temperamentvol'
Trouw (★★★★) 'Mooi, gevoelig en verfrissend'

Re-release: Ghost Dog: The Way of the Samurai (Jim Jarmusch)

Ghost Dog leeft op zichzelf. De erecode van de samoerai is zijn leidraad in het duistere leven. Wanneer hij in zijn eergevoel wordt aangetast door de nietsontziende leden van een mafiafamilie, rekent hij met ze af door geheel volgens de regels en tradities van de samoerai te handelen.

VPRO Cinema (★★★★) 'Een prachtige rol van Forest Whitaker'
Trouw (★★★★★) 'Een traktatie voor liefhebbers'
Filmkrant 'Een geslaagde gangsterparodie'

Forever (Frelle Petersen)

Elke verjaardag wordt de vlag gehesen, een ontbijtje met worst gemaakt, de jarige wakker gezongen. Deze familietraditie geeft enige kleur aan het beklemmend banale leven van vader Egon, moeder Mare, hun volwassen zoon Tobias en dochter Line. Maar dan opeens is Tobias er niet meer.

VPRO Cinema (★★★) 'Het slot is een aimabele, maar magere conclusie'
de Volkskrant (★★★★) 'Knap geschreven en mooi geacteerd'
NRC (★★★) 'Onverwacht schatplichtig aan de Japanse filmgrootmeester Yasujiro Ozu'

Blue Beetle (Angel Manuel Soto)

De pas afgestudeerde Jaime Reyes keert vol grootse plannen terug naar huis, maar komt er al snel achter dat daar veel is veranderd. Er komt een oud relikwie van buitenaardse technologie op zijn pad: de Scarabee. Het verkiest Jaime als symbiotische gastheer wat hem de superheld Blue Beetle maakt.

VPRO Cinema (★) 'Tenenkrommende en niet overtuigende pulp'
de Volkskrant (★★) 'Vertelt het zielloze verhaal van een Latijns-Amerikaanse superheld'
Empire (★★★) 'Makes one smart decision that saves its shiny cerulean ass'

The Swearing Jar (Lindsay MacKay)

Carey en Simon houden zielsveel van elkaar, maar kunnen elkaar ook vervloeken. Als Carey in verwachting is moet dit veranderen. Een 'Swearing Jar' moet uitkomst bieden. Terwijl de pot langzaam wordt gevuld loopt Simon rond met een geheim en komt Carey voor een onmogelijke keuze te staan.

de Volkskrant (★) 'Niet bijster goed gespeelde soap'
Het Parool 'Charmant, muzikaal drama'

Back on the Strip (Chris Spencer)

Nadat hij gedumpt werd door de vrouw van zijn dromen, verhuist Merlin naar Las Vegas. Onverwacht wordt hij daar aangenomen bij een mannelijke strippersgroep. Al snel blijkt dat de groep onder leiding van Luther ‘Mr Big’ ooit een grote hit was, maar dat die tijd al een stukje achter ze ligt.

Van deze film zijn nog geen recensies verschenen

elke vrijdag