Staccato aanslagen en een Sakamoto-remix Ryuichi Sakamoto is een inspiratiebron voor tal van muzikanten. Live op het Holland Festival: het retestrakke mathrock-trio Kukangendai uit Japan en de jonge allesvreter Kordz uit Georgië.
De Francis Bacon onder de Grieken Geheel volgens de traditie grijpt de coproductie van Holland Festival en Internationaal Theater Amsterdam terug op de grote klassieken. In dit geval van Oudgriekse origine. Age of Rage is vooral Euripides. En ja, die weet wel weg met wraak en bloeddorst.
Wollige protagonist wil VOORUIT The Sheep Song is een moderne fabel over een schaap dat meer van het leven wil: mens worden. Voor de enscenering liet FC Bergman zich inspireren door middeleeuwse kunst. Schilderachtige toneelbeelden begeleiden de tekstloze transformatie.
Intieme dialoog Libanese eenvoud en Zuid-Afrikaanse grenzeloosheid vinden elkaar in Bootlegged, een duet van Danya Hammoud en Boyzie Cekwana. ‘Alsof het voorbestemd was.’
Meer dan een ommetje Een wandeling in een pikdonker bos kan spannend zijn. Zeker als je het gevoel hebt dat je aan jezelf bent overgeleverd. In Dans la forêt van Massimo Furlan en Claire de Ribaupierre is dat precies de bedoeling. Gelukkig kent de gids de weg.
Holland Festival Verbindend thema in het Holland Festival 2021 is de mens – wat maakt de mens? De festivalkunstenaars belichten verschillende aspecten: de wisselwerking met de natuur, de spanning tussen individu en sociale constructies, de maakbaarheid van de wereld, de afstand tussen lichaam en geest, de behoefte aan transformatie.
Alsof de tijd zichzelf opslokt TIME is een voorstelling zonder begin of einde. Aan de basis van de nieuwe opera van componist Ryuichi Sakamoto en regisseur Shiro Takatani ligt een verhaal over een gedroomde wake die ongemerkt honderd jaar duurt. In de hoofdrollen: een danser, de sho en water.
Balanceeract met tempel Een Parthenon bouwen van karton: dat moet wel misgaan. In Maison mère is de godheid Athene soms ook een beetje Sisyphus. Performancekunstenaar Phia Ménard tart het geduld. ‘Er zit een plagerig plezier in het wachten.’
Kinderen van de rekening Met haar voorstellingen over eenlingen in een wereld vol dreiging is Gisèle Vienne misschien wel dé kunstenaar voor het tijdperk corona. Zo gedurfd als haar eigen werk is, zo uitgesproken zijn ook de keuzes waarmee ze als associate artist een stempel drukt op het Holland Festival 2021.
Tegenspartelende ledematen In het werk van kunstenaar-choreograaf Dimitris Papaioannou versmelten beeldende kunst en bewegingskunst in oogstrelende taferelen. Zijn fascinatie voor het menselijk lichaam is ook in Transverse Orientation nadrukkelijk aanwezig. ‘Het ontroert me.’
Kerven in de ziel Overal ter wereld zijn vrouwen slachtoffer van oorlogsgeweld. In Mailles toont Dorothée Munyaneza de universele ervaringen van zes uiteenlopende vrouwen met Afrikaanse roots. Een ode aan hun vitaliteit.
De natuur als wraakgodin Een toevallige ontmoeting tussen de Nederlandse operaregisseur Miranda Lakerveld en de Indonesische componist Nursalim Yadi Anugerah leidde tot Ine Aya’. Een kruising van mythische verhaallijnen uit Oost en West, waarbij een boom centraal staat.
Voetbal De bal gaat rollen, de VPRO Gids trapt af met alle voetbalartikelen in een unieke opstelling.
Compassie met kampslachtoffers 'Turn Your Body to the Sun' van Aliona van der Horst is een indrukwekkende film over onverwerkte Russische trauma’s. ‘Om het Rusland van nu te kunnen begrijpen, moet je deze verhalen kennen.’
Onbetwiste dissident Eregast op IDFA is gevierd filmmaakster en beeldend kunstenaar Hito Steyerl. ‘Eentje die bewezen heeft dat je kritisch kunt zijn op systemen waar je zelf aan deelneemt.’
Ode aan een koe In 'Cow' volgt regisseur Andrea Arnold het ondankbare leven van een melkkoe. Het is een intiem portret van een individu dat gevangenzit in een kil systeem.
Onrechtmatig geboren Louis Yi Liu had er als gevolg van de Chinese eenkindpolitiek niet mogen zijn. Hij maakte het familieportret Four Journeys, openingsfilm van IDFA 2021
De swipers van New York Het liefdevolle 'Searchers' van Pacho Velez draait om de online datingavonturen van New Yorkers. Jong, oud, wit, zwart, homo, hetero, man, vrouw of anders.
Uitge-Uberd 'The Gig Is Up' van Shannon Walsh houdt de gig economy kritisch tegen het licht en geeft maaltijdbezorgers, Uber-chauffeurs en Mechanical Turk-werkers hun menselijkheid terug.