In 2008 werd een referendum over het lhbtqia+-huwelijk in Los Angeles afgewezen, maar een groep mensen liet het er niet bij zitten. Ze zochten naar methoden om mensen van gedachten te doen veranderen en kwamen uit op een nieuwe aanpak: ze belden aan bij mensen en voerden een empathisch, verdiepend gesprek over het onderwerp. Wat bleek: dit deed mensen van gedachten veranderen; in 2012 werd de wet voor het lhbtqia+-huwelijk toch aangenomen. Deep canvassing, zo heet deze methode ondertussen. Uit onderzoeken blijkt dat zo’n tien procent van de mensen van gedachten wisselt na zo’n gesprek.
In Nederland zijn er sinds kort ook deep canvassers actief. Zij horen niet bij een politieke organisatie, maar willen graag gesprekken aangaan over een onderwerp dat speelt in de samenleving. In dit geval is dat migratie. Regisseur Halil Özpamuk volgde verschillende deep canvassers voor de Humandocumentaire We komen niets verkopen. We zien hen tijdens de trainingen en tijdens de gesprekken die ze voeren als ze aanbellen bij onbekenden.
‘Ik maak films die gaan over identiteit en de zoektocht naar verbinding, terwijl de wrijving ook voelbaar,’ vertelt Özpamuk aan de VPRO Gids. Hij raakte geïntrigeerd door hoe de deep canvassers contact proberen te bewerkstelligen in deze gepolariseerde tijden.