Het Westland staat als gemeente bekend om zijn glastuinbouw en tuinders. Het is ook de gemeente waar de PVV al twee verkiezingen op rij de grootste partij is en en waar de gemeenteraad zich verzet tegen de spreidingswet. Ondertussen werken er in het hoogseizoen zo’n 17.000 arbeidsmigranten. In de driedelige documentaireserie Glasland (Human) wordt het verhaal van de mensen in de glazen kassen verteld, aan de hand van drie perspectieven: de werkgever, werknemer én het uitzendbureau.
Makers Lisa Frenkel en Eva de Breed werkten eerder samen aan De Hokjesman (VPRO). Frenkel: ‘We zijn altijd geïnteresseerd in gemeenschappen en biotopen. Zo kwamen we terecht in het Westland, omdat het zo’n klein en krap gebied is, waar ondertussen al die arbeidsmigranten werken maar waar je weinig van ziet.’
In de eerste aflevering spreken ze met Ecatarina die namens een uitzendbureau mensen in Oost-Europa werft. Ze moet steeds verder weg zoeken, omdat de banen niet meer zo populair zijn in Polen. Zo is Moldavië een nieuwe bron van arbeidskrachten die wordt aangeboord. Met een Roemeens paspoort kunnen ze zo aan het werk. Een vader en zoon worden van tevoren per videogesprek gescreend. Of ze wel een beetje fit zijn, hard kunnen werken en gemotiveerd zijn. En: ‘Er is hier alleen een matras. Beddengoed en dekens moeten jullie zelf meenemen.’