De regisseur hoopt dat haar documentaire laat zien hoe belangrijk het is om het wél over de gruwelen te hebben. Door er niet over te praten beschadig je volgens haar gemeenschappen die de erfenis van deze geschiedenis nog altijd voelen. Dat dit niet altijd even makkelijk gaat, blijkt uit een geestige scène in Natchez. Als een gids het over Confederatie-uniformen wil hebben die in een van de huizen worden tentoongesteld, vertelt hij dat de uniformen tijdens feesten vaak door jonge mannen werden gedragen. Als hij probeert uit te leggen waarom dat niet meer gebeurt, loopt hij vast. ‘Er is sinds vijf jaar een tegenbeweging die deze uniformen wil… Wacht, zo raak ik in de problemen… Er is een beweging die wil verbieden… Nee, wacht even.’ Hierna eindigt de scène, die volgens Herbert exemplarisch is voor de psyche van Amerika. ‘Hij wil geen problemen krijgen met de garden club, maar hij wil ook het juiste zeggen. Het is heel menselijk en het laat zien hoe we worstelen met de taal en met het verleden. In Sheffield kwam iemand na een vertoning van de film naar me toe en zei: “Oh, nú begrijp ik Amerika.”’
In Natchez lijkt er al langzaam een omwenteling in gang gezet te zijn. Zo zien we in de documentaire dat Tracy, een van de vrouwen die graag hoepelrokken draagt, deelneemt aan de rondleiding van Rev. Ze wordt geraakt door zijn verhalen en schrikt ervan dat ze eerder het Antebellum romantiseerde.
‘We hebben privévertoningen verzorgd voor iedereen die we met de camera hebben gevolgd,’ vertelt Herbert. ‘Sommigen menen dat de film verdeeldheid zaait, anderen zijn er dol op en zeggen: hier hebben we op gewacht. Ik hoop in elk geval dat de film de potentie voor verandering laat zien, zoals bij Tracy. In Natchez zie ik dit in elk geval al gebeuren. Maar het gaat natuurlijk niet alleen over Natchez, het gaat over het hele land.’