De vacature ging online op 1 maart 2023. Gezocht: ‘Vervanger voor Karina Beumer/speler in documentairefilm (x/v/m).’ Welgeteld 65 mensen meldden zich aan met een sollicitatievideo. ‘Ik ben Karina Beumer.’ ‘Ik ben Karina Beumer.’ ‘Ik ben Karina Beumer.’ ‘Ik ben Karina Beumer.’ Alsof de tv-quiz Wie van de Drie is dolgedraaid en ontaardt in een complex spiegelpaleis: in de film zetten de persoonlijke introductievideo’s meteen de toon.
Een vrouw met kort grijs haar en een bril zegt simpelweg: ‘Ik wil Karina Beumer zijn, omdat ik nu helemaal niks ben. Niemand. Alles beter dan dit.’ En de kijker denkt: oei, kennelijk staat hier wel degelijk iets op het spel.
De originele Karina Beumer (2025) is een surrealistisch verslag van een gedurfd vervangingsproject. Ze verkent de grenzen van het egodocument, terwijl ze zich laat leiden door de inbreng van de geselecteerde vervangers. ‘Mijn doel was dat de film zichzelf zou maken. Zij, of beter: wij, zetten met z’n allen een soort estafette in gang.’ De vervangers kregen opdrachten zoals: ‘regel een tentoonstelling’ of ‘maak de sculptuur af in het atelier’, maar er was geen script dat houvast bood.