Lale Gül (1997) debuteerde op haar 23ste met het autobiografische boek Ik ga leven, waarin ze kritisch is op haar streng islamitische opvoeding. Het boek werd een bestseller, maar de gevolgen waren stevig: ernstige (doods)bedreigingen en een woedende familie. Ondertussen hees Geert Wilders haar in verkiezingstijd op zijn anti-islamschild, waarmee ze onbedoeld een postergirl voor extreemrechts werd.
De documentaire Ik leef mijn eigen leven is een portret van de jonge schrijver en de taaie framing waar ze mee te maken heeft sinds haar stormachtige debuut. In de openingsscène is Gül zich aan het opmaken, er wordt stevig geplamuurd (ze leert make-uppen van tutorials van Nikki de Jager). Haar lipfillers passen niet bij het beeld van een serieuze schrijver, vertelt ze. Maar voor de kijker is al snel duidelijk dat Gül zich daar weinig van aantrekt.
Toch zien we Gül in de documentaire veelvuldig op haar kwetsbaarst, een jonge vrouw die veel vaker dan haar lief is, alleen is. Het helpt niet mee dat ze sinds haar overstap als columnist van Het Parool naar De Telegraaf continu beveiliging nodig heeft. Haar verslag van hoe het is om te daten met spierbundels met oortjes in op gehoorsafstand die toekijken als er onverhoopt toch een keer gezoend wordt, is onbetaalbaar.