Iedere week tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op Netflix. Met ditmaal onder andere The Lighthouse van David Eggers en de Jane Austen-verfilming Emma.

The Lighthouse

New England, 1890. Vuurtorenwachters Thomas (Willem Dafoe) en Ephraim (Robert Pattinson) zullen samen een maand moeten doorbrengen in een verlaten vuurtoren op een afgelegen eiland. Het wordt een onvergelijkbare battle of wills, waarbij koortsdroom en werkelijkheid regelmatig in elkaar overvloeien. Robert Eggers, die het scenario samen met zijn broer Max schreef, koos voor filmen in zwart-wit en schreef de rollen van Thomas en Ephraim met Dafoe en Pattinson in gedachten. The Lighthouse is heel anders van toon (veel luider en barokker) dan Eggers’ debuutfilm, culthit The Witch (2015), maar even beklemmend en unheimisch.

Emma.

‘Onvergeeflijk ijdel en onuitstaanbaar arrogant.’ Dat is – in haar eigen woorden – de vermakelijk verwende, zichzelf overschattende, ongetrouwde 21-jarige Emma Woodhouse (Anya Taylor-Joy) in deze verdienstelijke bewerking van de gelijknamige Jane Austen-klassieker. Een satirische zedenschets, fris van toon, die aangenaam weet te verrassen met eigenzinnige accenten in onder meer de kleurrijke Victoriaanse mode en het kordaat schrappen van obligate plechtigheden. Andere accenten zijn wat minder geslaagd, zoals het rijtje rood bemantelde ‘gansjes’ dat rondparadeert en de vocale, meerstemmige intermezzo’s.

Hotel Sinestra

Op skivakantie in Zwitserland ontmoet de elfjarige Ava een aantal leeftijdgenoten die net als zij ruzie hebben met hun ouders. ‘Soms zou ik wel van ze verlost willen zijn.’ Laat er nu net een magische bron in de buurt zijn, die de wens van de kinderen kan laten uitkomen. Het ietwat belegen sprookjesgegeven van dit kerstverhaal contrasteert soms met de droogkomische toon die we kennen van regisseur Michiel ten Horn (Aanmodderfakker) en scenarist Martijn Hillenius (De regels van Floor). Maar verder is dit een vrolijke, amusante familiefilm, met een leuke hoofdrol van Bobbie Mulder (‘Floor’) – die wel merkbaar te oud is.

Room at the Top

De ijverige Joe (Laurence Harvey) wil niets liever dan klimmen op de sociale ladder. Wanneer de dorpsjongen naar de grote stad trekt om te gaan werken als gemeenteambtenaar, valt zijn oog op de jonge Susan (Heather Sears), telg van de invloedrijke familie Brown. Joe maakt het zijn missie met haar te trouwen voor haar geld, maar wordt plotsklaps verliefd op de tien jaar oudere Alice (Simone Signoret). De vloeiend gefilmde debuutfilm van regisseur Jack Clayton (The Innocents) zit vol treffende observaties over sociale ongelijkheid. Nogal gedateerd in zijn kijk op de liefde, maar met sterk acteerwerk van Harvey als onuitstaanbare klaploper, en Signoret als vrijgevochten vrouw, waarvoor ze terecht een Oscar won.

Spinning Gold

Dit portret van platenbaas Neil Bogart (1943-1982), ontdekker van uiteenlopende artiesten als Kiss, Donna Summer en The Village People, was bijna geregisseerd door Spike Lee, met een hoofdrol voor Justin Timberlake. Dat had inderdaad goud kunnen opleveren, want Bogart had een carrière bomvol smeuïge seks-, drugs- en rock-’n-roll-anekdotes. Helaas nam uiteindelijk Bogarts zoon Timothy de regie over, die eerder slechts wat b-producties maakte, en hier vaak net niet de juiste toon weet te treffen. Ook musicalster Jeremy Jordan blijft te vlak als de zogenaamd erg charismatische Bogart. Jammer, maar het blijft een bijzonder stukje popgeschiedenis, dat ook in deze vorm nog behoorlijk amuseert.

Wekelijks filmtips voor Netflix ontvangen?

elke vrijdag

Ben je benieuwd welke nieuwe films er elke week op Netflix verschijnen? We tippen de beste nieuwe films in onze nieuwsbrief die wekelijks op vrijdagmiddag wordt verstuurd, zodat je goed voorbereid aan het weekend kunt beginnen.