Het lijkt goed te gaan met de Nederlandse film, want op het afgelopen IFFR draaiden opvallend veel sterke Nederlandse producties, waaronder De idylle van regisseur Aaron Rookus (1983), een bijtende en toch troostrijke tragikomedie over een disfunctionele familie.
In De idylle wil oma al jaren dood, vader loopt in manische fases piemelnaakt over de daken van auto’s, bij dochter Annika, een beroemde operazangeres, wordt kanker geconstateerd en zoon Victor ontdekt na jaren met een vrouw getrouwd te zijn dat hij eigenlijk op mannen valt. En dit zijn nog maar een paar personages in deze absurdistische en af en toe surrealistische mozaïekfilm.
De film opent met een enorm beeld van een struisvogel dat onder een helikopter boven de stad zweeft. Een ode aan de beroemde openingsscène in Fellini’s La dolce vita?
Aaron Rookus: ‘Zeker. Dat vind ik zo’n magistrale opening. Door zo’n scène word je meteen verliefd op film, omdat dit laat zien dat alles mogelijk is. Een Jezusbeeld, zoals in La dolce vita, boven de stad laten vliegen en er dan mensen naar laten zwaaien? Waarom niet!’
En waarom een struisvogel?
‘Omdat we in een seculiere wereld leven. Jezus is vervangen door een nieuw icoon met een heel ander lichaam. Plomp in het midden en dan die lange nek. Struisvogels zijn heel grappige beesten, toch?’
Die regelmatig hun kop in het zand steken. Net als sommige personages in jouw film...
‘Ik heb al heel veel verschillende interpretaties van de struisvogel gehoord en ik vind ze allemaal even mooi. Ik had er wel een bepaalde bedoeling mee, maar nu is het aan het publiek.’