Brooke Shields (57) was al vanaf haar geboorte aan het werk als model en actrice, met haar moeder als manager. In de confronterende docu Pretty Baby blikt de Hollywoodster terug.

‘Ze was een klein meisje in een volwassen wereld’, zo omschrijft actrice Laura Linney haar jeugdvriendinnetje Brooke Shields, die als kindmodel te zien was in allerlei reclamecampagnes. Haar alleenstaande moeder Teri was de manager van haar dochter, die de kostwinner werd thuis.

Dat Brooke opgroeide in een ongezonde, onveilige situatie is al snel duidelijk in Pretty Baby, een tweedelige documentaire over haar leven. Moeder Teri stond haar dochter niet toe zelf iets te willen of te vinden: ze waren samen één bedrijf en gingen voor zo veel mogelijk klussen. En hoewel er zeker ook liefde en lol bestond tussen de twee, maakte Teri’s alcoholprobleem dat Brooke zich verantwoordelijk voelde voor mama en meebewoog met al haar wensen.

Teri vond het geen probleem om haar tienjarige dochter naakt te laten poseren voor een boek van Playboy. Een jaar later speelde Brooke een kindprostituee in de controversiële film Pretty Baby (1978). Ook in de hitfilms The Blue Lagoon (1980) en Endless Love (1981) was Brooke als jonge tiener in seksscènes te zien. In de documentaire wordt pijnlijk duidelijk hoe angstig dat voor haar was. Ze vertelt hoe ze in Endless Love dissocieerde om de scènes niet echt te hoeven meemaken – terwijl regisseur Franco Zeffirelli haar teen meermaals dubbelknakte, zodat ze een kreet liet horen die voor seksuele extase kon doorgaan. 

Pretty Baby vertelt niet alleen Shields’ verhaal, maar boort ook diepere maatschappelijke lagen aan. Waarom werden jonge meisjes juist na de tweede feministische golf zo geseksualiseerd? En wat betekende het om in de jaren tachtig de bekendste tiener van Amerika te zijn? Wetenschappers en journalisten, maar ook (al dan niet beroemde) vrienden komen aan het woord.

Er bleef Brooke Shields weinig bespaard. Aangrijpend is haar relaas over hoe zij als twintiger, net onder het juk van haar moeder vandaan, werd verkracht door een niet bij naam genoemde (maar Weinsteineske) filmbaas. Dan is er ook nog haar onaangename huwelijk met tennisser Andre Agassi, plus een postnatale depressie. Gelukkig zien we Brooke aan het eind van het documentairetweeluik stralend aan tafel zitten met haar huidige man Chris en hun tienerdochters Rowan en Grier. Samen hebben ze het over wat er mis is met de rollen die Brooke als kind moest spelen en over het belang van zeggenschap hebben over jezelf. Zo eindigen we toch nog hoopvol – voor de nieuwe generatie dan.

meer persoonlijke documentaires

de nieuwste documentairetips in je mailbox?