Filmmaker Mary Stephen werd geboren in Hong Kong en emigreerde naar Canada toen ze vijftien was. In beide landen voelde ze zich niet helemaal op haar plek. In Hong Kong viel ze op door haar westerse naam, in Montreal was het haar Aziatische uiterlijk dat – in combinatie met die naam – verwarring opleverde. Ze maakte carrière in de filmwereld als de vaste editor van nouvellevagueregisseur Éric Rohmer en regisseerde ook haar eigen films. Waarom haar Chinese familie met een Engels klinkende naam door het leven ging, werd haar nooit helemaal duidelijk.
Haar vader Henry Stephen overleed in 1986, ruim tien jaar na haar moeder Hilda. Hen kan ze het dus niet meer vragen. Maar ze hebben wel een indrukwekkend archief nagelaten, waarop Mary haar documentaire Palimpsest – The Story of a Name baseerde. Mary heeft haar liefde voor film namelijk niet van een vreemde; Henry was een groot filmliefhebber en hartstochtelijk amateurfilmer. Hij maakte vele homevideo’s, die een prachtig tijdsbeeld geven van Hong Kong in de vorige eeuw. Ook schreef hij zijn levensverhaal op in dagboeken. Maar Mary komt er al snel achter dat ze niet voetstoots aan moet nemen wat daarin staat. Haar vader was geadopteerd, maar dat hij het kind was van een Aboriginal uit Australië, zoals in de dagboeken staat, neemt ze eigenlijk niet serieus. In zijn jonge jaren had hij ook nog een Mongoolse naam, wat zijn donkere huidskleur beter zou kunnen verklaren.