Toen schrijver Olga Majeau (1969) in 2011 de inboedel van haar oma erfde, had ze niet meteen door wat voor schat erin huisde. Geen goud of kostbare juwelen, maar een duizelingwekkende familiegeschiedenis. Dagboeken, foto’s, brieven liet oma Elfi haar na, opgeborgen in vergeelde mappen, dozen en aktetassen. Majeau wist van het bestaan, kende oma’s archief. Toch kon ze niet bevroeden hoezeer die nalatenschap haar in de greep zou krijgen. Eerst leidde die tot Een schitterend isolement – Een familiegeschiedenis (2015), haar debuutroman. En nu, zoveel jaar later, is er de podcast Zeg paus, waar is mijn kunst? (AvroTros).
Een sprookjesachtige wereld doemt op in de zesdelige reeks. Het adellijke Oostenrijks-Hongaarse milieu waaruit Majeau voortkomt, is er een van ruisende japonnen, deftig converseren, Franz Liszt himself die achter de piano kruipt. Grootse verhalen om grif door te vertellen, denk je dan. Hoe kan het dat zij zo werd verrast? ‘Ik denk dat het in veel families zo gaat: je komt erachter dat je door had willen vragen als het te laat is. En passant ving ik als kind weleens wat op. Zo van: haar opa had een kasteel gehad en schilderijen. Mijn oma deed daar heel achteloos over, en begon dan snel over iets anders. En bij ons thuis werd al helemaal niet gepraat.’
Wat zij vooral las in de overgeleverde documenten, was een uitnodiging op onderzoek uit te gaan. In haar boek zoomde Majeau in op Elfi’s vader, voluit: Árpád Eperjesy de Szászváros et Toti; hij sprak tot haar via de brieven die hij vanuit de goelag aan zijn dochters schreef. Dat Árpáds vader Béla (1848-1916) – Majeaus betovergrootvader – een ronduit imponerende kunstcollectie bezat, de schilderijen waarover Elfi zich weleens had uitgelaten, noteerde ze destijds min of meer als bijvangst. Die draad pakte ze weer op voor de podcast die ze maakte met radiomaker Stef Visjager.