Podcastmaker Stef Visjager volgt in haar nieuwe podcast de groene ambities van De Nationale Opera.

Stef Visjager is inmiddels kind aan huis bij De Nationale Opera. De podcastmaker bracht anderhalf jaar door achter de schermen tijdens het maken van de opera Ritratto door het ‘talententeam’ De Nationale Opera Studio. Ze volgde daarbij een groep jonge, ambitieuze mensen die toewerkten naar een belangrijk moment in hun leven, wat op zich al spannend genoeg is. Maar de eerste aflevering van haar podcast Making an Opera verscheen in februari 2020, een paar weken voor de beoogde première van Ritratto. Het uitbreken van de pandemie zorgde ervoor dat het verhaal nog een stuk dramatischer werd dan voorzien. De serie werd een fascinerende luisterervaring, zelfs als je nog nooit een opera had gezien. Visjager sleepte er de Prix Italia én de Prix Europa mee in de wacht en in april 2023 eerde de Dutch Directors Guild haar met een oeuvreprijs.

De opvolger van Making an Opera gaat over de groene ambities van De Nationale Opera (DNO). Terwijl ze prachtige voorstellingen op de planken brengen, willen ze namelijk ook zo duurzaam mogelijk werken. Dat komt samen in The Shell Trial. De opera is gebaseerd op het theaterstuk De zaak Shell van Anoek Nuyens en Rebekka de Wit over de rechtszaak die aangespannen werd door een groep ngo’s tegen de oliegigant. Shell claimt niet verantwoordelijk te zijn voor de klimaatschade die het bedrijf aanricht, omdat de consument het zo zou willen. Zo schuift iedereen de verantwoordelijkheid door. Nuyens en De Wit gaven toestemming aan DNO om een opera van hun stuk te maken, maar stelden wel duurzaamheidsvoorwaarden. Zo willen ze bijvoorbeeld dat er geen vlees wordt geserveerd in het gebouw zolang het stuk speelt. Dus geen bitterballen bij de première en geen hamtosti’s in de kantine.

DNO wil ook zo groen mogelijk produceren, en heeft daarvoor bijvoorbeeld een duurzaamheidsmanager aangesteld. Maar natuurlijk lopen ze al snel tegen problemen op. Zo wil de vormgever graag echt vuur en echt ijs op het podium zien. Maar die worden gemaakt met propaangas en dan verbrand je dus fossiele brandstoffen op het podium. Geen goed signaal, maar wat is het alternatief?

Visjager volgt in de zesdelige serie het proces vanuit allerlei verschillende invalshoeken. De dilemma’s zullen herkenbaar zijn voor veel bedrijven en particulieren. De urgentie van de klimaatcrisis wordt gevoeld, de ambitie is er, maar de praktijk is weerbarstig. Het enige voordeel is dat er dit keer waarschijnlijk geen pandemie in de weg zit.

Making an Opera: Hoe doen we dat groen?

Making an Opera: Hoe doen we dat groen? is te beluisteren in alle podcast-apps.

de podcastgids in je mailbox?