Al zolang als regisseur Margaret Brown (Descendant) in Austin, Texas woont – inmiddels al ruim vijfentwintig jaar – vertellen haar stadgenoten haar over de yogurt shop murders: een gruwelijke, onopgeloste moord op vier tienermeisjes in 1991 in het magazijn van de yoghurtzaak waar ze werkten.
‘Het is meestal aan het einde van de avond wanneer vrienden beginnen te delen wat hun theorie is,’ zo vertelt Brown tijdens een videogesprek over de vierdelige documentaire die ze voor HBO over de zaak maakte. ‘Iedereen die is opgegroeid in Austin, heeft een theorie over wat er is gebeurd.’
Is het feit dat dit zo dichtbij u staat de reden waarom u besloot deze zaak uit te diepen? Dit is immers niet het soort onderwerp waar u eerder documentaires over maakte.
‘Heel veel van mijn vrienden zaten op dezelfde school als de meisjes, een goede vriendin zat zelfs bij ze in het cheerleadingteam. Het is een voorval waar iedereen wel een link mee lijkt te hebben. Toen naar buiten kwam dat ik deze serie ging maken, kreeg ik berichten van mensen die ik al jaren niet had gezien. Uiteraard allemaal met een theorie over wat er is gebeurd, wie het heeft gedaan of juist met de overtuiging dat de moord nooit opgelost zal worden. Maar het was vooral mijn beste vriendin die misdaadverslaggever is in Austin die me overtuigde toen ik werd benaderd om deze documentaire te maken. Volgens haar was dit zonder twijfel het interessantste truecrimeverhaal om in te duiken, vol wilde wendingen die je niet ziet aankomen. En omdat ik haar vertrouwde, ben ik het archiefmateriaal gaan bekijken. Dat was zo sterk dat ik besloot het te doen. Al had ik geen idee waar ik ja tegen zei – wat nogal idioot van me was.’
Waarom zegt u dat laatste?
‘Omdat het zo ongelooflijk zwaar was en zo vreselijk traumatisch om deze duistere wereld drie jaar lang te bewonen. Ik werd in eerste instantie enorm aangetrokken door de archiefbeelden van deze zaak: het deed me zo denken aan Twin Peaks, aan de vroege jaren negentig, getoupeerd haar en Laura Palmer. En omdat David Lynch mijn favoriete filmmaker is, zag ik helemaal voor me hoe ik een documentaire zou maken in zijn stijl, met zo’n vergelijkbare onbestemde sfeer als in Blue Velvet. Maar toen ontmoette ik de families van de meisjes en wist ik dat ik dat niet kon doen. Ook omdat hun verhalen zo sterk waren, dat ieder filmstijltje alleen maar afleidend zou zijn.’