De broodrellen van 1981, in Casablanca, vormen een zwarte bladzijde in de Marokkaanse geschiedenis. Vanwege extreem gestegen voedselprijzen na jaren van economische malaise gingen mensen de straat op, vooral jonge mannen uit arme wijken. De politie schoot in op de menigte waarbij een onbekend aantal slachtoffers viel – schattingen lopen uiteen van 66 tot 637. Deze dramatische gebeurtenis onder het bewind van koning Hassan II werd in de doofpot gestopt maar liet diepe wonden na in de Marokkaanse samenleving.
Dat geldt ook voor de familie van de Marokkaanse filmmaker Asmae El Moudir (1990). In haar documentaire The Mother of All Lies uit 2023 – de Marokkaanse inzending voor de Oscars in 2024 – onderzoekt ze waarom haar familie, en vooral haar grootmoeder Zahra, altijd heeft gezwegen over deze traumatische periode. De vorm die ze daarbij kiest is heel bijzonder: met haar vader, die daar zeer vaardig in is, maakt ze van klei een schitterende miniatuurversie van de buurt in Casablanca waar haar familie destijds woonde. Ook maken ze poppetjes van de verschillende familieleden en andere betrokkenen. Verhalen worden naverteld in voice-over terwijl gebeurtenissen worden geënsceneerd met de poppetjes in de ministraten van Casablanca, prachtig uitgelicht en vaak met Marokkaanse muziek die zachtjes op de achtergrond klinkt. Zo weet El Moudir de geheimzinnige sfeer te schetsen waarin ze opgroeide, terwijl ze de taboes van haar familie en land tracht te doorbreken.