Tijdens de 78ste editie van het filmfestival van Cannes verzamelt de internationale filmwereld zich opnieuw aan de Franse Rivièra. Vanaf het Nederlands Paviljoen presenteert Cesar Majorana een speciale aflevering van Op de vijfde rij, waarin hij samen met zijn gasten reflecteert op de opvallendste films, vernieuwende vertelvormen en de Nederlandse aanwezigheid op het festival.
In een speciale aflevering van Op de vijfde rij, opgenomen tijdens het filmfestival van Cannes, bespreekt Cesar Majorana met zijn gasten drie bijzondere films: de Amerikaanse satire Eddington, de Nederlandse VR-documentaire Lacuna, en Rietland van Sven Bresser, de eerste Nederlandse film in de Semaine de la critique sinds 1998.
De dag na de première kon ik pas langzaam een beetje gaan genieten
Filmjournalisten Noa Johannes en Loeke de Waal bespreken de film waar iedereen in Cannes over praat: Eddington, de nieuwste van regisseur Ari Aster (Hereditary, Midsommar). Opvallend: het script van deze mix van moderne western, satire en surrealisme lekte een jaar voor de wereldpremière al uit.
Makers Maartje Wegdam en Nienke Huitenga Broeren presenteren hun VR-documentaire Lacuna in het prestigieuze Carlton Hotel. De documentaire vertelt het verhaal van Sonja de Lange, een 86-jarige vrouw die zich flarden herinnert van haar jeugd in Suriname, maar niet dat ze tijdens de Tweede Wereldoorlog werd afgestaan door haar ouders.
Regisseur Sven Bresser debuteert met Rietland, de eerste Nederlandse film in het prestigieuze bijprogramma Semaine de la critique sinds De Poolse bruid (1998). De film volgt een rietsnijder in de Weerribben die het lichaam van een meisje op zijn land vindt. De film wordt geprezen als een “hidden gem” door onder andere The Hollywood Reporter.
Op de vijfde rij
Op de vijfde rij is een samenwerking tussen VPRO Cinema en Eye Filmmuseum. Eerdere afleveringen, gepubliceerd als podcast, vind je hier
nieuw
veel gelezen
-
- Netflix-tips: 28 Weeks Later en Forgetting Sarah Marshall
- Netflix-tips: The Northman en Punch-Drunk Love
- 'Het grote offensief' toont hoe Zeeland in 1944 goeddeels van de kaart werd geveegd
- In de geslaagde verfilming van Het zoutpad wordt nauwelijks gesproken
- Recensies: Flophouse America, 28 Years Later & Elio