Schrijver Adam (een magistrale Andrew Scott) bezoekt op een dag zijn ouders in het huis waar hij opgroeide, ook al kwamen ze bij een auto-ongeluk om het leven toen Adam twaalf jaar oud was. Hij vertelt ze over alles wat hij heeft meegemaakt in de jaren die ze gemist hebben. In dezelfde periode ontmoet hij in zijn vrijwel verlaten Londense flatgebouw een man (Paul Mescal) die net zo eenzaam is als hijzelf. Magisch-realistisch (liefdes)drama van Andrew Haigh (Weekend, 45 Years) dat van de ene hartverscheurend mooie scène naar de andere zweeft, zonder dat je als kijker precies begrijpt hoe de twee werelden zich tot elkaar verhouden. Gebaseerd op de roman Strangers (1987) van Taichi Yamada.
Geregeld tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste nieuwe films op HBO Max. Met ditmaal onder meer de nieuwe film van Parasite-regisseur Bong Joon Ho en een hartverscheurend mooi liefdesdrama met Paul Mescal en Andrew Scott.
Are You There God? It's Me, Margaret
De elfjarige Margaret heeft het perfect voor elkaar: ze woont begin jaren zeventig met haar liefdevolle ouders (Benny Safdie en Rachel McAdams) middenin bruisend New York, heeft al haar vrienden in de buurt én woont dicht bij haar onconventionele oma (Kathy Bates). En dan besluiten haar ouders ineens te verhuizen naar een suffe buitenwijk in New Jersey. De introverte Margaret moet helemaal opnieuw beginnen, en besluit zich te richten tot God. Regisseur Fremon Craig (The Edge of Seventeen) verfilmde de gelijknamige romanklassieker van Judy Blume tot een wervelend coming-of-age-drama, waarin het serieuze en lichtvoetige perfect in balans zijn. Onvergetelijke bijrol voor McAdams, een filmmoeder voor de eeuwigheid.
The Commandant's Shadow
In het vorig jaar in de Nederlandse bioscopen verschenen drama The Zone of Interest maakte het grote publiek kennis met de Duitse kampcommandant Rudolf Höss. Het nazikopstuk leefde met zijn gezin pal naast Auschwitz, waar Höss verantwoordelijk was voor de verschrikkingen in het kamp die leidden tot de dood van meer dan een miljoen Joden. Op HBO Max is nu ook een documentaire te zien over de oorlogsmisdadiger, waarin onderzocht wordt op welke manier de Holocaust nog altijd zijn sporen nalaat bij de nakomelingen van zowel de slachtoffers als de schuldigen ervan. The Commandant’s Shadow toont twee familieperspectieven: dat van de zoon van Rudolf Höss, en dat van overlever Anita Lasker-Wallfisch en haar dochter Maya. Het meest bijzondere aan de documentaire is dat deze twee verhaallijnen uiteindelijk ook samenkomen, wanneer Volker een ontmoeting organiseert tussen Hans en Anita.
Mickey 17
Wanneer losbol Mickey (Robert Pattinson) op aarde in de problemen komt, gaat hij als ‘expendable’ mee de ruimte in. Had hij zijn contract maar goed gelezen, want als ‘vervangbare’ wordt hij een proefkonijn op wie levensgevaarlijke tests worden uitgevoerd. Wat volgens de opdrachtgevers niet erg is, omdat Mickey toch steeds opnieuw kan worden geprint. Als de film begint zijn we al aanbeland bij versie 17. Deze sf-satire van Zuid-Koreaan Boon Joon-Ho is visueel indrukwekkend, maar het gegeven van de verschillende versies van Mickey wordt nogal uitgemolken en de politieke boodschap in de film is nogal plat en simplistisch. Waardoor Mickey 17 meer lijkt op Bongs Snowpiercer en Okja, dan op diens fenomenale Parasite.
The Woman King
In het Afrikaanse koninkrijk Dahomey, dat grofweg bestond tussen 1600 en 1900, was een leger actief dat geheel bestond uit vrouwen: de gevreesde Ahosi. Dit fascinerende gegeven, eerder een inspiratiebron voor de blockbuster Black Panther, staat centraal in The Woman King, een meeslepend Hollywoodepos dat op actiegebied niet onderdoet voor die Marvelfilm. De historische setting is min of meer accuraat, het verhaal goeddeels fictief, met mythische trekjes. Hoofdrolspelers Viola Davis (The Help) en Thuso Mbedu (The Underground Railroad) zijn uitstekend als respectievelijk legeraanvoerder en dwarse rekruut.