VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van alle nieuwe films in de bioscoop. Met deze week o.a het Ierse drama The Quiet Girl, Air van Ben Affleck & de Zuid-Koreaanse tragikomedie Return to Seoul.

The Quiet Girl (Colm Bairéad)

Ierland, 1981. Met opnieuw een kind op komst, is er voor de jonge, introverte Cáit niet voldoende plek bij haar ouders. Ze wordt voor een zomer naar familie op het platteland gestuurd, waar ze liefdevol wordt opgevangen door tante Eibhlín. Cáit's stugge oom Seán heeft meer moeite moeite met haar aanwezigheid.

VPRO Cinema (★★★★★) 'Prachtig ingetogen drama'
NRC (★★★★★) 'Piekfijn drama over emotionele verwaarlozing'
de Volkskrant (★★★★) 'Onthutsende kijkervaring'
The Guardian (★★★★★) 'Beautiful and compassionate film'

Air (Ben Affleck)

In 1984 probeert Nike, dan nog vooral bekend als joggingmerk, het aanstormende basketbaltalent Michael ‘Air’ Jordan vast te leggen voor een sponsordeal. Marketeer Sonny Vaccaro (Matt Damon) denkt hem binnen te kunnen halen door speciaal voor hem een schoen te ontwerpen. 

VPRO Cinema (★★★★) 'Alleen maar goede beslissingen'
NRC (★★★) 'Focust verfrissend op de realiteit'
Empire (★★★) 'It's a crowd-pleaser, powered by kicky dialogue'
The Guardian (★★) 'Back-slapping sports drama'

Return to Seoul (Davy Chou)

Wanneer haar vlucht naar Tokio wordt geannuleerd, besluit de 25-jarige geadopteerde Freddie spontaan naar Zuid-Korea te vliegen en op zoek te gaan naar haar biologische ouders. Wat begint als een korte trip naar Seoul, wordt een lange reis langs stille dorpjes en bruisende nachtclubs in haar geboorteland.

VPRO Cinema (★★★★) 'Vol met tragikomische scènes'
Trouw (★★★★) 'Diep ontroerend'
de Volkskrant (★★★) 'Debutant Park Ji-min blijkt een grote ontdekking'
Rolling Stone 'One of the best identity-crisis movies ever'

Joyland (Saim Sadiq)

Joyland is het oudste pretpark van Lahore, de hoofdstad van de Pakistaanse provincie Punjab. Het is een plek waar mensen zoals Haider en zijn zwangere echtgenote Mumtaz graag even al hun zorgen vergeten. Zij leeft dagelijks met de druk die de patriarchale samenleving van Pakistan haar oplegt – ze moet een zoon ter wereld brengen – en hij loopt rond met een groot geheim.

VPRO Cinema (★★★★) 'Bijzonder fraaie fotografie'
Trouw (★★★★) 'Een bijzonder overtuigend debuut'
NRC (★★★★) 'Het meeslepende Joyland ontvouwt zich kalm'
The Guardian (★★★★) 'Subtle trans drama is remarkable debut'

Nayola (José Miguel Ribeiro)

Het verhaal van drie generaties vrouwen in Angola die geraakt worden door oorlog. Nayola laat haar pasgeboren dochter achter bij haar eigen moeder om de vader van haar kind te zoeken, die soldaat is in het leger. Nayola's zoektocht voert haar door een vreselijke verwarrende oorlog en een verscheurd land. 

VPRO Cinema (★★★) 'De beste scènes zijn even betoverend als angstaanjagend'
de Volkskrant (★★★★) 'Vertelt op een fantasierijke manier'
Trouw (★★★★) 'Veel sfeer en fantastische muziek'
NRC (★★★★) 'De film legt de details van de oorlog niet uit'

Mijn grote broer (Mercedes Stalenhoef)

Eind 2019 maakt Arie op 22-jarige leeftijd een einde aan zijn leven. Niemand zag het aankomen, zelfs zijn jongere broer Gijs en ouders niet. Een onwezenlijke en verwarrende tijd breekt aan voor het gezin, waarin ze proberen te begrijpen wat Arie heeft gedreven tot zijn dood.

de Volkskrant (★★★★) 'Een aangrijpend rouwverslag van grote kwaliteit'
NRC (★★★★) 'Een zeer emotionele en ook hoopvolle film'
Het Parool 'Intieme maar ook wat voyeuristische documentaire over suïcide'
De Filmkrant 'Een intiem en soms schurend portret van verdriet'

Holding Up the Sky (Pieter Van Eecke)

'Als de sjamanen stoppen met dansen en het leven in het regenwoud haar evenwicht verliest, zal de hemel naar beneden vallen en alles verpletteren.’ Die wijsheid wordt door de Yanomami in Brazilië van generatie op generatie doorgegeven. Maar goudzoekers vervuilen de rivieren, de sjamanen sterven, het regenwoud verdwijnt en de aarde warmt op.

de Volkskrant (★★★) 'Diepe wijsheden en sluimerende wanhoop'
Het Parool 'Observerende en inzichtelijke documentaire'
De Filmkrant 'Respectvol gefilmde documentaire'

Black Lotus (Todor Chapkanov)

Nadat zijn beste vriend omkwam tijdens een gezamenlijke missie zwierf special forces-officier Matteo Donner (Rico Verhoeven) de wereld rond. Terug in Amsterdam belandt hij tussen explosies, rondvliegende kogels en crashende auto’s in een eenmansoorlog. Donner heeft daarbij maar één doel: het ontvoerde dochtertje van zijn gestorven vriend redden.

AD (★★) 'Het is adequaat gemaakt, maar geen scène beklijft'
de Volkskrant (★★) 'Te veel saaie dialogen, te weinig actie'
Veronica Superguide (★★) 'Actiefilm die te laat leuk wordt'

Estación Catorce (Diana Cardozo)

Geen enkele trein stopt nog op Estación Catorce, in San Luis Potosí, Mexico, hoewel er elke dag goederentreinen voorbij denderen over de spoorlijn die het dorpje in tweeën deelt. De kleine Luis, 7 jaar, woont er met zijn ouders, broertjes, zusje en zijn grootmoeder.

NRC (★★★★) 'Het alledaagse en het dramatische glippen erdoorheen'
Het Parool 'Cardozo weet die kinderwereld volstrekt natuurlijk te vangen'
De Filmkrant 'Regisseur Cardozo weet in het tamelijk uitzichtloze bestaan toch heel wat moois te tonen'

Ook in de bioscoop: Lars von Triers The Kingdom

Lars von Triers hilarisch-enge cultserie The Kingdom – een soort van ER meets Twin Peaks – heeft 25 jaar nadat seizoen twee werd uitgezonden een slot gekregen: The Kingdom Exodus. Op het afgelopen filmfestival van Venetië zagen we al dat het een waardig slot van een onvergetelijke serie is geworden.

Er zijn speciale vertoningen van The Kingdom Exodus in verschillende bioscopen in het land: op 15 april in Louis Hartlooper (Utrecht), LantarenVenster (Rotterdam) en Filmschuur (Haarlem), op 16 april in Het Ketelhuis (Amsterdam) en op 30 april in LUX (Nijmegen). Daarnaast is The Kingdom Exodus vanaf 19 april te streamen bij Cinemember.

Meer over bovenstaande films