Steeds meer technofeesten kiezen voor een no phone policy. Even geen camera’s, geen stories, geen filters. Toch floreren op TikTok duizenden filmpjes van ravers die juist wél filmen.

Jim de Bim en Roos van der Sar zijn vaste gezichten in de online technoscene. Tijdens het stappen filmen ze hun outfits, dansmoves en vrienden, terwijl duizenden volgers meekijken via TikTok. ‘Technofeesten hebben een cultuur vol ongeschreven regels,’ vertelt filmmaker Rogier Mulder, die het tweetal volgde voor zijn documentaire TikTok Ravers om de spanning tussen anonimiteit en zichtbaarheid te onderzoeken. ‘Het moet een safe space zijn, en een telefoon voelt dan als een inbraak. Tegelijkertijd zijn kijkers nieuwsgierig naar de feesten en is het gratis promotie voor organisatoren. Dat is een gek contrast.’

Jim is een energieke jongen met grote spierballen en een zonnebril op. Roos heeft een vlotte babbel en vertelt openhartig over haar werk-ravebalans. Onderweg naar een feest zegt ze in de docu: ‘Ik snap wel dat mensen op TikTok-ravers haten. Als jij op een intiem feest staat, snap ik best dat je geen telefoon op je smoel wilt hebben.’ En dus filmen ze zichzelf, niet anderen, om de scene én zichzelf aan de buitenwereld te laten zien.

Roos

Die ijdelheid ziet Mulder als een nieuwe wereld waarin online en offline steeds meer samenvloeien. ‘Zien en gezien worden is een groot onderdeel van het uitgaan. En dat verplaatst zich nu naar de onlinewereld,’ zegt hij. ‘Ik wilde in de film zowel een mannelijk en vrouwelijk perspectief laten zien, omdat hoe je jezelf presenteert aan de wereld toch wel verschilt bij mannen en vrouwen. Maar op veel manieren doen ze hetzelfde: ze sporten om er goed uit te zien, trekken een goeie outfit aan en laten zien wie ze zijn.

TikTok Ravers valt op door snelle montages, clubshots vol stroboscopen, en animaties die speculeren wat er gebeurt op plekken waar niet gefilmd mag worden. Mulder: ‘Cyberpunk is als genre overbodig, omdat we al leven in een dystopische wereld. Alles is smart en draait op algoritmes. Ik zag laatst zelfs een wasmachine die een AI-systeem had. Daarom vond ik het leuk om dat cyberpunkgevoel van de film flink aan te dikken.’

TikTok Ravers is geen cynisch portret van de digitale generatie. Mulder bekijkt zijn hoofdpersonen met warmte en humor. ‘Mensen ergeren zich aan jongeren die zichzelf filmen,’ zegt hij, ‘maar waarom mag iemand niet gewoon lekker ijdel zijn? Laat mensen leven.’

TikTok Ravers

maandag 10 november

NPO 2 23.30-0.05

de nieuwste documentairetips in je mailbox?