De Indiase vissers Ganesh en Rakesh uit de documentaire Against the Tide kampen allebei met lege netten en daaruit voortvloeiende geldzorgen. 

De twee Indiase vrienden uit de documentaire Against the Tide zijn elkaars uitersten. Ganesh heeft een grote boot met personeel dat voor hem vist, rijdt in een degelijke auto en woont met zijn vrouw in redelijk luxe in een appartement. Rakesh heeft een kleine boot, vist op de traditionele manier, maakt maar een paar dollar winst per dag en zijn huis heeft niet eens een toilet.

Toch hebben de twee ook iets gemeen: het noodlot treft hen allebei. De baby van Rakesh is ziek, terwijl het gezin nauwelijks rondkomt van de tegenvallende visvangst. De netten van Ganesh blijven eveneens leeg, waardoor hij steeds dieper in de schulden raakt.

Regisseur Sarvnik Kaur neemt ons in een observerende stijl mee in het leven van beide mannen en toont hoe ze omgaan met de tegenslagen in hun levens en de klassenverschillen tussen hen.

Een belangrijk conflict in de film gaat over ledvissen, een methode waarbij vissers felle ledlampen in het water schijnen, waar plankton op afkomt dat vissen aantrekt. Maar deze manier van vissen is belastend voor de natuur, onder andere omdat er veel jonge vissen worden gevangen waardoor de populatie zich niet herstellen kan. Ledvissen is verboden in India, al wordt het op meerdere plekken stiekem gedaan. Rakesh, die vasthoudt aan de traditionele manier van vissen, is erop tegen, terwijl Ganesh het steeds serieuzer overweegt om zijn schuldeisers terug te kunnen betalen.

Dit conflict rondom ledvissen toont waar het echte probleem zit: onze omgang met de natuur. Overbevissing (mede door grote, buitenlandse boten) zorgt voor steeds meer lege netten, waardoor omstreden methodes worden ingezet die de situatie alleen maar verergeren. Het zal Ganesh en Rakesh daarom niet daadwerkelijk helpen als ze hun vistechnieken wijzigen – een duurzame oplossing is alleen te vinden in het veranderen van het complete systeem.

Against the Tide

vrijdag 12 december

NPO 2 Extra 20.30-22.05

de nieuwste documentairetips in je mailbox?