Op het platteland van India wordt seksueel geweld nog steeds het slachtoffer verweten in plaats van de dader. De jonge Kiran gaat samen met haar vader de strijd aan met die pijnlijke norm, en de voor een Oscar genomineerde docu To Kill a Tiger volgt hen hierbij.

Op 9 april 2017 sleurt een man de dertienjarige Kiran (niet haar echte naam) tijdens een huwelijksfeest rond middernacht plots mee aan haar arm, weg van het feest, de duisternis in. Aan de oever van een rivier, in een klein dorp in het noordoosten van India, wordt ze meermaals bruut verkracht. De daders zijn drie mannen uit het dorp, onder wie haar eigen neef. ‘Ik vroeg wie haar had verkracht,’ zegt Kirans vader Ranjit, een rijstboer van bescheiden komaf, in de voor een Oscar genomineerde documentaire To Kill a Tiger. ‘Eerst Kapil, toen Langru en daarna Ishwar.’ 

De openingsscène hakt erin: terwijl Kiran in close-up haar haren invlecht met een feloranje strik vertelt Ranjit, verteerd door schuldgevoel omdat hij zijn dochter niet heeft kunnen beschermen, over de bewuste nacht waarop hij en zijn vrouw eerder van het feest vertrokken om, uren later, hun dochter strompelend te zien thuiskomen. In de weken die volgen zegt Kiran nauwelijks een woord. Wel doet ze aangifte. De politie arresteert de daders, maar Ranjits dorpsgenoten zetten hem onder druk om de aanklacht in te trekken en het probleem ‘intern’ op te lossen met een ‘compromis’: Kiran laten trouwen met een van haar verkrachters. Volgens zowel de mannen als de vrouwen uit het dorp is dit de enige manier om de smet die op Kiran rust te doen verdwijnen en de aangetaste dorpseer te herstellen.  

‘Niemand is belangrijker dan de gemeenschap,’ verklaart de zogeheten dorpsafgevaardigde, een man met een motor, flitsende zonnebril en onberispelijke stekelcoupe. Hij vertegenwoordigt de stem van het dorp en is in alles de personificatie van de patriarchale norm waarop de gemeenschap drijft.  

Regisseur Nisha Pahuja volgde Kiran en haar familie in hun veertien maanden durende juridische strijd. Ze ontmoette Ranjit tijdens het filmen van een andere documentaire, over het Center for Health and Social Justice in New-Delhi. Hij was een van de deelnemers aan een programma om mannen en jongens bewust te maken van gendergelijkheidskwesties. Ze raakt onder de indruk van de vader die tegen de klippen op – dorpelingen dreigen hem te vermoorden – zijn dochter blijft steunen.  

Pahuja’s kalme maar vastberaden filmstijl staat in schril contrast met de gruwelijke gebeurtenis en de feiten: elke twintig minuten wordt er in India een vrouw verkracht. Ze blijft ver weg van grote sentimenten en dicht op de huid van Ranjit en Kiran; mensen van weinig woorden, maar begenadigd met een indrukwekkende onverzettelijkheid. Kiran, die de optie had om anoniem te blijven in de film, besloot na de opnames dat ze herkenbaar in beeld wilde komen, in de hoop een voorbeeld te zijn voor anderen. Een grootse daad, waarvoor ze op zichzelf wel een Oscar had verdiend. 

To Kill a Tiger

To Kill a Tiger is te zien op Netflix.

de nieuwste documentairetips in je mailbox?