VPRO Cinema tipt de beste horrorfilms die te vinden zijn op verschillende streamingsdiensten, van Netflix tot HBO Max en van Videoland tot CineMember. Met onvergetelijke oude en moderne klassiekers, horror met humor en angstaanjagende Europese griezelfilms. Als extraatje zijn er ook nog drie tips voor de beste horrorseries.
Ga direct naar een horrorcategorie
Horrorklassiekers
Alien
Te zien op: Pathé Thuis
Meesterlijke horrorfilm van Ridley Scott uit 1979, later gevolgd door meerdere sequels. Ellen Ripley (Sigourney Weaver) is een van de bemanningsleden van een ruimteschip dat een SOS-signaal van een verre planeet opvangt. Daar aangekomen blijkt er geen mens meer aanwezig te zijn. Wel is er een kweektuin waar hongerige, onverwoestbare buitenaardse parasieten klaar zijn om uit hun ei te springen om ruimtevaarders op te eten. De film werd gedraaid in een bescheiden maar effectief decor, met een beperkt budget en met een kleine, destijds grotendeels onbekende cast. De fraaie speciale effecten werden beloond met een Oscar.
The Evil Dead
Te zien op: HBO Max
Op verschillende genrefestivals terecht bekroonde horrorklassieker, gemaakt door de toen 22-jarige, debuterende Sam Raimi (Spider-Man). Een simpel en clichérijk uitgangspunt (vijf jongelui worden in een afgelegen boshut belaagd door boosaardige demonen) dient als alibi voor een virtuoze stijloefeningen vol briljante fotografie, hallucinante geluidseffecten en eenvoudige maar bijzonder functionele special effects. Werd gevolgd door Evil Dead II: Dead by Dawn en Army of Darkness, waarin de toon steeds absurder wordt.
The Exorcist
Te zien op: HBO Max en Pathé Thuis
Een actrice zoekt hulp voor haar dochter Regan die zich steeds vreemder gaat gedragen. Omdat psychiaters geen soelaas bieden, vraagt ze een priester of hij een uitdrijvingsritueel wil uitvoeren. Baat het niet, dan schaadt het niet. In 1973 vielen bioscoopbezoekers, al in de stemming gebracht door geruchten over de door mysterieuze ongevallen geplaagde opnames, in katzwijm bij de film. Regisseur William Friedkin had dan ook een intens spannende, baanbrekende horrorfilm gemaakt. In 2000 verscheen een gerestaureerde, nóg engere versie van de klassieker, met enkele kippenvelverwekkende toegevoegde scènes.
The Fly
Te zien op: Disney+
Wetenschapper Seth Brundle (Jeff Goldblum) wordt langzaam een vlieg als een gedurfd experiment van hem mislukt. Deze remake uit 1986 is wat minder subtiel dan Kurt Neumanns klassieke horrorfilm uit 1958, maar David Cronenbergs kennelijk onophoudelijke fascinatie met mens-machine integratie slaat goed over. We zien bloederige special effects, lichamelijk verval en de oncontroleerbare experimenteerdrift van de wetenschap. Een overtuigende Geena Davis is de journaliste die verliefd wordt op Brundle en slechts lijdzaam kan toezien. Een Oscar werd toegekend voor de indrukwekkende make-up die Goldblum verandert in een eng monster.
It
Te zien op: HBO Max en Pathé Thuis
In 1986 verscheen It, het boek van Stephen King over horrorclown Pennywise die van gedaante kan wisselen en kinderen het leven zuur (of kort) maakt. De terrorclowntrend halverwege de jaren tien inspireerde een nieuwe filmbewerking (2017), maar deze oorspronkelijke miniserie uit 1990 kan nog jaren mee als hypergriezelige kinderlokkerhorrorfilm. Tim Curry is huiveringwekkend als Pennywise, omringd door goedgelovige kindertjes die later in de film terugkomen als slechtgelovige volwassenen. Ruim drie uur draaitijd, en dan voor de rest van je leven een clownfobie. De Jaws van de clownfilms.
Jaws
Te zien op: Netflix, Amazon Prime en Pathé Thuis
Een badplaats wordt geterroriseerd door een grote witte mensetende haai, die al verschillende slachtoffers heeft gemaakt. De burgemeester weigert het strand te sluiten. Sheriff Brody (Roy Scheider) bindt dan zelf de strijd aan tegen het monster. Ruim een uur krijgen we de haai zo goed als niet te zien, wat niet erg is, want de mechanische haai Bruce zag er naar de huidige maatstaven niet erg realistisch uit. Jaws is echter briljant gefilmd en krachtig geacteerd. Oscar voor de montage en voor de uitstekende muziek (de beroemde cello-deun van de naderende haai) van John Williams.
The Shining
Te zien op: HBO Max
Eem schrijver (Jack Nicholson) omhelst het aanbod in de winter op een afgelegen hotel in Colorado te passen. Hij denkt zo in alle rust te kunnen werken, maar dat pakt anders uit: hij heeft nog geen letter op papier of hij begint zijn verstand te verliezen. IJzersterke Stephen King-verfilming (niet in de laatste plaats door Nicholsons geweldige spel), destijds niet onverdeeld enthousiast ontvangen, bereikte later cultstatus. Let op de schitterende openingsbeelden en de sequenties waarin de camera op driewieler-hoogte het telepathisch begaafde zoontje volgt, dat op eigen houtje het verlaten hotel verkent.
Rosemary's Baby
Te zien op: Pathé Thuis
Eerste film die de Pools-Franse regisseur Roman Polanski in Amerika maakte zou een horrorklassieker van jewelste worden. Het jonge stel Rosemary (Mia Farrow) en Guy (John Cassavetes) Woodhouse betrekt een appartement en raakt bevriend met de buren. Wanneer zij zwanger wordt en er eigenaardige dingen in het pand gebeuren, begint Rosemary steeds meer te twijfelen aan de mensen om haar heen en aan de veiligheid van haar kind. Uitstekend gemaakte, in het New Yorkse Dakota-gebouw opgenomen bewerking van het gelijknamige boek van Ira Levin, is sterk af te raden tijdens zwangerschap.
Horror met humor
The Cabin in the Woods
Te zien op: HBO Max, Pathé Thuis en Videoland
Geheel volgens de clichés van het genre gaat een vijftal studenten naar een verlaten hutje in het bos om afgeslacht te worden. Maar daarna gaat deze inventieve, vaak hilarische film een geheel eigen kant op. Postmoderne horrorpastiche (of is het een ode?) uit de koker van Joss Whedon, de man van de cultseries Buffy the Vampire Slayer en Firefly. Doorgeschoven naar collega/vriend Drew Goddard, omdat Whedon zelf druk bezig was met de regie van de big-budget comicfilm The Avengers. Whedon en Goddard schreven het script samen, in een hotelkamer, in drie dagen.
Ready or Not
Te zien op: Pathé Thuis
De rijke familie Le Domas laat hun zoons bruiloft niet zomaar voorbij gaan. Hun landhuis is het decor, alles wordt betaald en kersverse bruid Grace moet, net als elk ander nieuw aangetrouwd familielid, om middernacht een kaart trekken waar een kinderspelletje op staat. Ze trekt ouderwets verstoppertje en zit al gauw ergens verscholen om zich te laten vinden door haar nieuwe familie. Het spel neemt echter een hele andere wending als blijkt dat de Le Domases haar niet alleen proberen te vinden, maar ook nog ritueel willen vermoorden vanwege een duivelse deal voor rijkdom. Vernieuwend en origineel, lekker bloederig en Samara Weaving doet het als Grace geweldig.
Shaun of the Dead
Te zien op: Pathé Thuis
Shaun (Simon Pegg) lijdt hevig onder de breuk met zijn vriendin Liz (Kate Ashfield). Aan zijn huisgenoot Ed (Nick Frost) heeft hij niet veel, die heeft het te druk met gamen, drinken en andere lapzwanzerigheden. Toch blijkt Ed handig om in de buurt te hebben, wanneer inwoners van een buitenwijk in Londen niet blijken te lijden aan middenklasse-indolentie, maar besmet zijn door een zombie-virus. Een subtiel verschil. Eerste film uit Pegg en Frosts Cornetto-trilogie, gevolgd door Hot Fuzz (2007) en The World's End (2013). Bijzonder geestig, mede dankzij regisseur Edgar Wrights grote talent voor visuele humor.
What We Do in the Shadows
Te zien op: Videoland
Vampier zijn klinkt spannend, maar heeft ook z'n nadelen. Je haar moeten doen zonder spiegelbeeld bijvoorbeeld, of nooit onuitgenodigd een kroeg kunnen bezoeken. En als je dan ook nog in een suffe Nieuw-Zeelandse suburb woont, met een stel ondode huisgenoten die zich nooit eens aan het schoonmaakrooster houden… Jemaine Clement (helft van het duo Flight of the Conchords) en Taika Waititi (Eagle vs Shark) steken in deze mockumentary heerlijk de draak met clichés uit vampierfilms en -series. Droogkomisch, inventief en af en toe nog verrassend bloederig. Won de Midnight Madness-publieksprijs in Toronto.
Zombieland
Te zien op: Pathé Thuis
Nadat zombies de wereld hebben overgenomen blijft een jongeman (Jesse Eisenberg) in leven door nauwgezet een aantal zelfgeschreven regels na te leven. Hij doet bijvoorbeeld altijd zijn autogordels om, past op bij wc's (verstopplek voor zombies!) en hangt nimmer de held uit. Als hij een paar andere overlevers ontmoet, besluiten ze met elkaar op te trekken. Geestige, ironische zombiefilm, vooral de moeite waard door goedgeschreven personages. Emma Stone en Abigail Breslin zijn bijvoorbeeld leuk als doortastende zussen, Woody Harrelson is fantastisch als macho zombie-verdelger.
Moderne horrorklassiekers
A Quiet Place
Te zien op: Amazon Prime, Netflix en Pathé Thuis
De simpelste concepten leveren soms de effectiefste films op. In een post-apocalyptisch Amerika lopen monsters rond die niet kunnen zien maar des te beter horen. Het is dus zaak om continu doodstil te blijven. We volgen een gezin (pa en ma worden gespeeld door regisseur John Krasinski en zijn echtgenote Emily Blunt) dat zich voor de monsters schuilhoudt op een boerderij. Verwacht verder niet te veel uitleg of diepere lagen, alleen een razend spannende kijk- en luisterervaring, met echo's van de betere films van M. Night Shyamalan.
Annihilation
Te zien op: Netflix
Radicale sciencefiction-horrorfilm van Ex Machina-regisseur Alex Garland, die het gelijknamige boek van Jeff VanderMeer omvormde tot een ambitieuze, provocerende en volstrekt originele combinatie van gedachte-experiment, filosofische parabel en psychologische horror. Held van het verhaal is bioloog Lena (Natalie Portman), die samen met vier andere vrouwen een expeditie onderneemt naar 'the shimmer': een mysterieus gebied dat zich steeds verder uitbreidt en de gehele aarde dreigt op te slokken. Volgens Paramount Studios te 'intelligent en moeilijk' voor een groot publiek, waardoor Annihilation in Nederland direct op Netflix verscheen.
Don't Breathe
Te zien op: Netflix
Drie jonge dieven besluiten een blinde oude man te beroven die volgens geruchten een miljoen dollar heeft verstopt in zijn huis. Eenmaal binnen blijkt de oude man echter een stuk minder fragiel dan ze hadden ingecalculeerd. In plaats van op zoek te gaan naar de vermeende buit zal het drietal alles op alles moeten zetten om heelhuids buiten te geraken. Met deze simpele opzet weet regisseur Fede Alvarez – mede door slim camerawerk en geluid – enorme spanning op te bouwen, waarbij elke stilte dodelijk aanvoelt. Vervolgens zit je als kijker al snel bijna net zo verlegen om op adem te komen als de hoofdpersonen.
Get Out
Te zien op: Amazon Prime en Pathé Thuis
Sensationeel regiedebuut van acteur/komiek Jordan Peele (van onder andere Key and Peele) is niet alleen een bloedstollende horrorfilm, maar ook actueel en sociaal relevant. Over de zwarte jongeman Chris (Daniel Kaluuya), die gaat kennismaken met de ouders van zijn witte vriendin Rose. Die ouders lijken op het eerste gezicht prettig liberaal en vrijzinnig, maar al snel merkt Chris - bijvoorbeeld aan het vreemde gedrag van de (zwarte) tuinman en de (zwarte) huishoudster - dat bij Rose thuis niet alles is wat het lijkt. Bioscoophit in de VS, waar de film meer dan honderd miljoen dollar opbracht.
Hereditary
Te zien op: Pathé Thuis en Videoland
Regisseur Ari Aster (die ook het scenario schreef) neemt zijn tijd voor dit verhaal over het gezin Graham, dat een tragisch ongeluk moet verwerken en vervolgens ook nog te maken krijgt met boosaardige, bovennatuurlijke krachten. Visueel en ook emotioneel verbluffend sterke horrorfilm is het regiedebuut van Aster, die het genre een handvol onvergetelijke beelden rijker heeft gemaakt. Zo zal je het 'kloppen' op het zolderluik door moeder Graham (Toni Colette op haar meest hysterisch) niet snel vergeten. Enig minpuntje: aan het eind van de film gooit Aster, ondanks de bedachtzame opbouw, ineens alle remmen los.
Midsommar
Te zien op: HBO Max, Netflix en Videoland
De opvolger van Asters horrorsensatie Hereditary (2018) liet niet lang op zich wachten. Midsommar is opnieuw een horrorfilm (uit het subgenre folk-horror), waarin alle actie zich afspeelt in het volle dag- én nachtlicht. Groepje Amerikaanse antropologiestudenten gaat namelijk naar het hoge noorden van Zweden om bijzonder midzomernacht ritueel bij te wonen. Dat pakt niet al te best uit voor de meesten, hoewel de reis op vreemde manier wel heilzaam is voor het enige meisje in de groep (een fantastische Florence Pugh), dat kampt met grote psychische problemen.
Eurohorror
Ich seh, Ich seh (Goodnight Mommy)
Te zien op: CineMember
Op het Oostenrijkse platteland ravotten de negenjarige tweelingbroers Lukas en Elias in de bossen en maisvelden rond hun afgelegen huis. Op een dag komt hun moeder thuis met een in verband gewikkeld gezicht. Waarom gedraagt ze zich zo vreemd? Is zij wel echt hun moeder? Arthouse-horror van Veronika Franz en haar voormalige kinderoppas Severin Fiala heeft een sterk uitgangspunt, is spannend opgebouwd en speelt slim met griezelclichés. Maar is uiteindelijk niet verrassend genoeg om meer te zijn dan een prima genrefilm. Met een - wees gewaarschuwd - flink sadistisch slot.
LET OP: Ich Seh, Ich Seh is op CineMember alleen te vinden onder de naam Goodnight Mommy
Les affamés
Te zien op: Netflix
Na een uitbraak van een zombie-epidemie zijn er nog maar een paar overlevenden in de bossen van Quebec. Een klein groepje doodgewone mensen zoekt naar een veilige plek. Interessante variant op het genre: mensen die besmet zijn veranderen niet van uiterlijk. Wel worden ze aangetrokken door geluid en stoten ze een door merg en been dringend gekrijs uit. Het wordt allemaal heel fraai in beeld gebracht. Een bijzonder sfeervolle en geslaagde zombiefilm.
De lift
Te zien op: Videoland
Voordat Spielberg doorbrak met Jaws maakte hij de lowbudgetfilm Duel, over een man die wordt achtervolgd door een demonische vrachtwagen. De lift, de eerste grote film van Dick Maas, is op vele manieren verwant met het vroege werk van Spielberg. De lift gaat over de subjectieve angst (zie Jaws) voor machines (zie Duel) en is met uiterst simpele middelen een zeer effectieve horrorfilm. De guillotine-eigenschap van de lift wordt vakkundig spaarzaam gebruikt: het is de dodelijke potentie van de denkende machine die de film tergend spannend houdt. In 2001 probeerde Maas de Amerikaanse bioscoopgangers te verleiden met de nagenoeg identieke film Down.
Moloch
Te zien op: Amazon Prime Video en Pathé Thuis
Hoewel de spookverhalen met onze volksaard, geschiedenis en landschappen voor het oprapen liggen, zijn er absurd weinig horrorfilms van eigen bodem. Debuterend speelfilmregisseur Nico van den Brink wil daar met Moloch verandering in brengen. In deze ijzersterke folkhorrorfilm worden jonge moeder Betriek (Sallie Harmsen, uitstekend) en haar familie bedreigd door een lokale heksenvloek die het gezin al eeuwen teistert. Van den Brink heeft duidelijk goed gekeken naar The Witch en Hereditary, maar geeft daar volledig zijn eigen draai aan, met sterke mistbeelden, veel psychologische diepgang en een voortreffelijke cast (Anneke Blok is ijzingwekkend goed als Betrieks moeder). Iets te veel plotuitleg aan het einde, maar het mag de pret niet drukken: Moloch doet verlangen naar véél meer Nederlandse horrorfilms.
Raw
Te zien op: CineMember
Wanneer studente diergeneeskunde én vegetariër én maagd Justine (een heel goede Garance Marillier) tijdens ontgroeningsritueel gedwongen wordt rauw vlees te eten, wekt dat een appetijt op die zij voordien niet voor mogelijk had gehouden. Justine weet zich geen raad met alle nieuwe driften, maar gelukkig studeert haar oudere zus (Ella Rumpf) ook aan dezelfde academie. Verfrissende mix van body horror en coming of age-film van debuterend regisseur Julia Ducournau was sensatie op de grote festivals, waar toeschouwers soms kotsend de zaal verlieten. Winnaar van de FIPRESCI Award (de prijs van de filmkritiek) op het festival van Cannes in 2016.
Suspiria
Te zien op: Amazon Prime, HBO Max, CineMember en MUBi
Ambitieuze, jonge danseres (Dakota Johnson) ontdekt dat de beroemde dansgroep uit Berlijn, waarvan ze sinds kort deel uitmaakt, geleid wordt door een heksenkring. Remake van Dario Argento’s horrorklassieker uit 1977 door Luca Guadagnino (Call Me By Your Name) is ingenieus, bloederig en naar het einde toe volledig over the top, maar ondanks de 152 minuten nooit saai of langdradig. De soundtrack van Radiohead-zanger Thom Yorke bleek een waardige opvolger van de hysterische soundtrack bij het origineel, en kreeg in 2018 op het filmfestival van Venetië de prijs voor de beste muziek.
Titane
Te zien op: Pathé Thuis
In 2016 brak Julia Ducournau door met haar debuutfilm Raw, een volstrekt eigenzinnige film vol body horror, bloed en kannibalisme. Opvolger Titane doet daar nog een schepje bovenop. We volgen de androgyne Alexia, die sinds een auto-ongeluk een stuk titanium in haar hoofd heeft zitten. Na een woeste ontmoeting met een auto raakt ze zwanger en ondertussen blijkt ze ook nog een seriemoordenaar, die op de vlucht voor de politie verandert in een jongen. En dan begint het verhaal pas! Over the top, soms zelfs losgeslagen, maar nooit saai of ongeloofwaardig, en volgens Ducournau een ‘love story’. Winnaar van de Gouden Palm op Cannes 2021.
Bekijk hier ons interview met regisseur Julia Ducournau en de hoofdrolspelers van Titane
Speel mee met de VPRO Cinema horrorbingo!
Organiseer je een horrormarathon voor Halloween? Speel dan mee met de enige echte VPRO Cinema horrorbingo!
Je kan de vier bingokaarten hier als .zip downloaden.
Of download de kaarten hieronder afzonderlijk: