Actrice Nora El Koussour speelt in telefilm Love Me, Love Me Not een fantastische hoofdrol als erotisch dichteres die op het punt staat door te breken, maar ondertussen worstelt met een diep weggestopt jeugdtrauma.

Hartsvriendinnen Ines (Nora El Koussour) en Maha (Jade Olieberg) zijn onafscheidelijk. De twee eind-twintigers wonen samen en delen alles met elkaar. Uit de gesprekken die ze voeren spreekt het soort connectie dat alleen boezemvriendinnen of huisgenoten hebben: liefdevolle sneertjes, vanzelfsprekende openhartigheid en ze zijn altijd bloedeerlijk tegen elkaar.

Toch zijn er ook grote verschillen tussen de twee: Maha is carrièregericht en wil niets liever dan een huisje-boompje-beestjebestaan met haar vriend, terwijl de vrijgezelle Ines de ene man na de andere versiert in het feestcafé waar ze werkt, en ondertussen moeizaam naam probeert te maken als schrijver van erotische gedichten.

Die verzen baseert ze op haar vele seksuele escapades en schrijft ze het liefst in bad. Lange tijd blijft haar werk onopgemerkt, tot ze op een dag bericht krijgt van een geïnteresseerd literair agent (Olga Zuiderhoek). Die is enthousiast en wil haar werk graag uitgeven, maar daarvoor moet ze wel een en ander herschrijven, en de gedichten van iets meer diepgang voorzien. Want waarom schrijft ze eigenlijk zo graag over expliciete seks? Wat zegt die interesse over haar? En waarom is ze in haar leven überhaupt zoveel bezig met feesten, drinken en vrijen op openbare toiletten?

Jade Olieberg en Nora El Koussour in Love Me, Love Me Not

In Love Me, Love Me Not – de vierde van de vijf Telefilms van dit jaar, die als gemeenschappelijk thema ‘jongerencultuur’ hebben – draait het vooral om die vragen. Achter het wilde gedrag van Ines blijkt een diep weggestopt jeugdtrauma schuil te gaan. De impact daarvan voelt Ines nog altijd elke dag, maar erover praten lukt haar niet, liever doet ze nog een shotje drank of verleidt ze de volgende aantrekkelijke man.

En als Maha dan ook nog eens besluit te gaan ‘proefsamenwonen’ met haar partner, en Ines tijdelijk alleen komt te wonen, weet Ines even helemaal niet meer wat ze met zichzelf aanmoet.

De film werd geschreven en geregisseerd door Leila Sahir, die na het maken van wat shorts voor het eerst een langere speelfilm maakte. Niet alle verwikkelingen en personages in haar vertelling komen even goed uit de verf, maar de eigentijdse film overtuigt in zijn treffende verbeelding van het belang van vriendschap en volwassenwording.

Maar de grootste troef van Love Me, Love Me Not is hoofdrolspeelster Nora El Koussour. De actrice, die vooral bekend is van haar met een Gouden Kalf bekroonde debuutrol in Layla M., weet haar personage Ines een perfecte mix mee te geven van onzekerheid, brutaliteit, lompheid en kwetsbaarheid. De ene keer is ze onuitstaanbaar, de andere keer leef je als kijker volledig met haar mee. Hoe gedecideerd Ines soms ook mag lijken, haar ogen vertellen veelal een heel ander verhaal. Het is razend knap hoe El Koussour dat onzekere heel subtiel zichtbaar maakt.

Vooral in de door merg en been gaande slotscène is de actrice fenomenaal, en laat ze de kijker beduusd achter.

elke vrijdag