Medialogica duikt in de aantrekkingskracht van de manosphere, Andrew Tate en extreemrechts. ‘Je kijkt om gespierd te worden, maar ondertussen raak je steeds verder verzeild in dat rechts-conservatieve gedachtegoed.’

Vraag een gemiddelde tienerjongen of hij Andrew Tate kijkt en de kans is groot dat hij ja zegt. Dit terwijl deze influencer een extreem wereldbeeld verkondigt: mannen leiden, vrouwen volgen bijvoorbeeld, en geweld tegen vrouwen is prima. Tate haalt jongens binnen met de belofte dat ze rijk kunnen worden en vooral: dat hij ze leert hoe je man kunt zijn.

En daar is grote behoefte aan, betoogt Medialogica-regisseur Myrthe Buitenhuis (40). Zij dook voor het Medialogica ontleedt-drieluik ‘De masculiene man’ in de vraag wat toch de aantrekkingskracht van Tate en de zijnen is, wat de gevolgen ervan zijn en wat we ertegen kunnen doen.

‘Andrew Tate spreekt jongens aan omdat hij óók een probleem benoemt dat echt bestaat: jongens hebben moeite met hun rol in de huidige maatschappij. Ze doen het bijvoorbeeld op school gemiddeld slechter dan meisjes, en jonge mannen sterven vaker aan zelfdoding dan jonge vrouwen,’ legt Buitenhuis uit. ‘Tate maakt daar gebruik van: hij rekruteert jongens voor zijn extreme denkbeelden en verdient daar vervolgens zelf veel geld aan.’

Ook Nederlandse influencers vertellen jongens dat ze ‘weer een echte man’ kunnen worden. Buitenhuis: ‘Mijn zoons van elf en negen kennen Andrew Tate nog niet, maar ze kennen wel Joel Beukers: een fitfluencer die niet zo politiek en extreem is als Andrew Tate, maar wel ook heel erg op dat sterke-mannen-element zit. Dat is een glijdende schaal. Je gaat dan Joel Beukers kijken omdat je graag gespierd wil worden, maar via influencers waar je vervolgens bij terechtkomt raak je steeds verder verzeild in dat rechts-conservatieve gedachtegoed. Ik schrok bijvoorbeeld van een jongen die zichzelf genuanceerd vond en zei dat hij voor de gelijkheid van man en vrouw is bijvoorbeeld, maar vervolgens wel vertelde dat het met zijn vriendin was uitgegaan omdat zij “te zelfstandig” was.’

De oplossing ligt, zoals meestal, in Scandinavië. In Noorwegen zag Buitenhuis dat de overheid aan de slag gaat met de problemen waar jongens en mannen mee worstelen. ‘Er is daar een overheidscommissie mannenemancipatie, omdat ze gezien hebben dat bij de laatste verkiezingen vooral jonge mannen op extreemrechts hebben gestemd: vermoedelijk omdat sterke mannelijkheid daar wordt gepromoot en ze het idee hebben dat hun problemen daar wél serieus worden genomen. Die Noorse commissie adviseert bijvoorbeeld om jongens in het middelbaar onderwijs één of twee jaar extra de tijd geven, met minder theorie en meer praktijk. Want jongens leren echt op een andere manier dan meisjes.’

Medialogica ontleedt: De masculiene man

Medialogica ontleedt: De masculiene man is vanaf 23 december te zien op YouTube en vanaf 9 januari op NPO Start.

de nieuwste documentairetips in je mailbox?