Twee (vooral door omstandigheden) bevriende stellen gaan al jaren gezamenlijk naar hun gedeelde vakantiehuis in de Oostenrijkse Alpen. Waar ze dan doen alsof ze het fantastisch met elkaar hebben. Maar wanneer hun tienerdochters betrokken raken bij een ongeluk en de ouders voor zware morele dilemma’s komen te staan, is dat snel voorbij. Frustraties, oud zeer, en verborgen verlangens komen naar boven en zetten de relaties onder enorme druk. Heerlijk vilein, intelligent en soepel verteld zwartkomisch drama van schrijver/regisseur Mike van Diem (Karakter, De surprise), dat – vanwege het vele morele grijs in de film – nog lang blijft na sudderen. Openingsfilm van het festival
VPRO Cinema tipt een aantal films en documentaires voor de de 45ste editie van het Nederlands Film Festival, waaronder de openingsfilm en de Nederlandse inzending voor de Oscars.
Film: Voor de meisjes (Mike van Diem)
Film: De pupil (Karin Junger)
De op de club zeer gewaardeerde Ries gaat methodisch te werk. Hij prijst eerst de voetbalkunsten van de 12-jarige Daan en belooft dat ie hem wel in het eerste elftal kan krijgen, neemt hem dan – in goed overleg met Daans niets vermoedende ouders – mee naar profwedstrijden, en uiteindelijk ook mee naar huis. Waar al snel pornofilms worden opgezet. Integer en ongemakkelijk drama over het groomen van kinderen wordt nooit te expliciet en heeft in acteur Gijs Naber een zeer geloofwaardige Ries. Sympathiek, jongensachtig en enthousiast. Waardoor het begrijpelijker wordt dat Daan zich door hem laat inpakken. Gebaseerd op het autobiografische boek Je ogen verraden je van Steven van der Hoeven.
Film: Rietland (Sven Bresser)
In de eerste tien, dialoogloze minuten zien we de oude rietsnijder Johan aan het werk. Hij werkt geduldig, systematisch, automatisch bijna. Het is duidelijk: Johan snijdt het riet al jaren zo en zal – als hij niet wordt ingehaald door de tijd – dat ook nog jaren zo doen. Maar dan vindt hij het dode lichaam van een jonge vrouw en ontploft zijn gereguleerde bestaan. Hij maakt zich ineens zorgen over zijn kleindochter en is vastbesloten zelf de moordenaar te vinden. De surrealistische sfeer, fraaie beelden en knagende spanning in Rietland zijn dankzij schrijver/regisseur Bresser, maar de film is van de oude rietsnijder Gerrit Knobbe, die nooit eerder acteerde en de kijker toch moeiteloos anderhalf uur weet te boeien als de ondoorgrondelijke Johan. Geselecteerd voor het Cannes-programma Semaine de la Critique. Nederlandse inzending voor de Oscars.
Docu: Fortuyn: On-Hollands (mint film office)
Op 6 mei 2002, bijna een kwart eeuw geleden werd Pim Fortuyn doodgeschoten op het Mediapark. Dat was kort voor de Tweede Kamerverkiezingen en de populaire rechtse, immer onberispelijke geklede, lijststrekker van de naar hem vernoemde partij LPF was op weg naar een verkiezingsoverwinning en wellicht het premierschap. Een aanslag op de democratie. Nederland was in shock. Woedend en verdrietig. In een klap was alles anders. In een achtdelige reeks Fortuyn: On-Hollands reconstrueert en analyseert Menna Laura Meijer met mint film office op indrukkende wijze het Fortuyn-tijdperk. C’est ca!
Docu: Children of the Cult (Maroesja Perizonius, Alice McShane)
Maroesja Perizonius maakte eerder de aangrijpende documentaire Communekind (2004), waarin ze haar moeder bevraagt over het seksueel misbruik en de verwaarlozing in haar jeugd als gevolg van haar moeders keuze om bij een Bhagwancommune te gaan. In deze sekte werden ouders en kinderen gescheiden; terwijl haar moeder aan haar spirituele verlichting werkte, werd Maroesja elders in de commune misbruikt door volwassen mannen. In Children of the Cult laat ze aan de hand van de verhalen van lotgenoten zien dat het seksueel misbruik van kinderen bij de Bhagwan systematisch was en over de hele wereld in de communes plaatsvond. De pijn van de slachtoffers die ze spreekt – vijftigers inmiddels – is in deze documentaire voelbaar. Ook Perizonius zelf moet af en toe stoppen met filmen omdat het haar te veel wordt. Des te dapperder dat ze daders zonder omhaal confronteert in deze schokkende, maar belangrijke film.
Docu: Nora speelt Nora (Lieza Röben)
Intieme en ontroerende documentaire van Lieza Röben over zangeres Nora Fischer – wereldberoemd sopraan en dochter van twee eveneens beroemde klassieke musici – die haar vermogen tot zingen is kwijtgeraakt. Het verlies van Nora’s stem hangt samen met de zelfdoding van haar zus Paula en met het extreme perfectionisme van beide vrouwen, die als kind juist eindeloos veel plezier hadden in samen optreden en gekke filmpjes maken. Perfectionisme is sowieso een vergif dat de klassiekemuziekwereld teistert, zo kaart Nora aan. En ze beklimt opnieuw het toneel, nu niet om te zingen maar om haar verhaal te vertellen. Het knappe van Nora speelt Nora is dat de documentaire uiteindelijk over universele thema’s gaat. Hoe raak je bijvoorbeeld los van je ouders? En kun je als verkrampte volwassene ooit nog bij de onbevangenheid die je als kind bezat?
Bonustip: Bodem S2
In het tweede seizoen van tragikomedie Bodem wordt Cat (Eva Crutzen) veertig. Een leeftijd waarop je het leven enigszins op de rit behoort te hebben. Of zoals Cats moeder het zegt: ‘Toen ik veertig was had ik al twee kinderen. Én een tweede huis.’ Maar Cat heeft niets van dat alles. Terwijl ze inmiddels toch best haar best doet. Ook dit tweede seizoen van de veelgeprezen serie werd volledig geschreven, geregisseerd en van muziek voorzien door hoofdrolspeler Crutzen. En weer weet ze in zes vlotte aflevering knap humor (soms van de poep- en plasvariant, letterlijk) en satire te combineren met drama dat diep, diep raakt.
Het tweede seizoen van Bodem gaat op het NFF in première en is vanaf maandag 3 november te zien op NPO 3 en NPO Start.
nieuw
veel gelezen
-
- Netflix-tips: The Aviator en Becoming Led Zeppelin
- The Beast in Me: gedegen moordmysterie met knetterend samenspel van de hoofdrolspelers
- De vijftig beste films op Netflix
- BuZa: tweede seizoen van dramaserie over de actuele politieke tijdsgeest
- In de fantastische zwarte komedie The Last Viking liggen pijn en humor dicht bij elkaar