Wekelijks tipt de redactie van VPRO Cinema de beste en interessantste films op HBO Max. Met ditmaal onder meer een zeldzaam aangrijpende filmervaring en een Frans drama over de Eerste Wereldoorlog.

Boyhood

De Amerikaanse indieregisseur Richard Linklater (Dazed and Confused, de Before-trilogie) is gefascineerd door thema's als tijd, groei en toeval, en die vormen dan ook de bouwstenen van zijn magnum opus Boyhood. De opnames van dit ultieme Bildungsdrama, over de schooljaren van een heel gewone Amerikaanse jongen, duurden twaalf jaar. Tussen 2002 en 2014 kwamen cast en crew jaarlijks samen om een nieuw hoofdstuk te filmen. Het resultaat, waarin we hoofdrolspeler Coltrane letterlijk zien opgroeien van snotneus tot volwassene, is een zeldzaam aangrijpende filmervaring. Juist omdat de grootse opzet zo bescheiden is uitgewerkt.

Bekijk ook ons interview met Richard Linklater, Ellar Coltrane en Patricia Arquette

Frantz

Remake van Ernst Lubitsch' Broken Lullaby (1932), over Adrien, een Franse soldaat die na WO I op bezoek gaat bij de ouders van Frantz, een Duitse soldaat die omkwam in de Grote Oorlog. Regisseur François Ozon (Sous le sable, Été 85) zet dat verhaal volledig naar zijn hand en verandert onder meer het hoofdpersonage. We volgen nu Frantz' vriendin Anna (fantastisch gespeeld door Paula Beer), die verliefd wordt op Adrien. Ozon schoot Frantz naar eigen zeggen in zwart-wit omdat de herinnering aan WO I uitsluitend in zwart-wit is.

Bekijk ook ons interview met regisseur Ozon uit 2016

Mijn Rembrandt

Regisseur Oeke Hoogendijk (Het nieuwe Rijksmuseum) portretteert Rembrandt-eigenaren aan de hand van de portretten die ze bezitten en belicht zo wat Rembrandt vandaag de dag bij ons losmaakt. Een spannende speurtocht met in de hoofdrol onder meer Amsterdams, Frans en Schots ‘oud geld’ naast Amerikaans ‘nieuw geld.’ Van de liefde voor kunst tot ijdelheid en geldingsdrang; niets blijkt de heren-van-een-zekere-stand vreemd. Waarmee Hoogendijk zich een kind van de Hollandse meester betoont, die net als zij de schoonheid in het onvolkomene zag.

Lees ook ons interview met Oeke Hoogendijk: 'Ik had het idee dat ik een buiging moest maken als ik dat schilderij passeerde'